Wat vonden we ervan?Asjemenou!

Wat vonden de bezoekers van Asjemenou! in het Noordbrabants museum?

Voor Volkskrant Magazine vragen we bezoekers wat zij van een voorstelling, film of tentoonstelling vonden. Deze week: Asjemenou! – De Nederlandse populaire cultuur in 100 voorwerpen in het Noordbrabants museum in Den Bosch.

Beeld Zoë Spaaij

Aty de Groot (66), informatiearchitect

‘Deze tentoonstelling is naar aanleiding van een serie in de Volkskrant gemaakt over 100 naoorlogse voorwerpen uit de populaire cultuur, zoals het cassettebandjes of een patatje oorlog. Je kunt tijdens de rondgang  een audiotour beluisteren met de stem van Ome Willem.

De voorwerpen gaven steeds weer een gevoel van oh ja dat had heb ik ook ooit gehad, zoals die verzameling reclamespeldjes of dat sigarenbandje van Humphrey Mijnals. Mijn man vond vooral de witkar heel leuk, hij had er tijdens zijn provotijd veel over gehoord, maar er nog nooit een gezien. De televisiefragmenten in de tentoonstelling zijn een leuke toevoeging op de serie in de krant. ’

Beeld Zoë Spaaij

Thijs (19), student rechten en Roel Welsing (51), directeur van Apenheul

Roel: ‘Ik vind het vooral leuk om hier samen met Thijs naar toe te gaan en er samen over te praten. Ik heb de serie in de krant gevolgd en vind het een leuk concept. Alhoewel ik mij wel een beetje oud voel als ik met Thijs hierover praat, ik herken veel meer objecten. Ik vond vooral het ontwerp van Linda of de belettering op Schiphol zo typisch Nederlands, heel grappig.’

Thijs: ‘Ja, en die Daf vond je leuk toch? Ik vond dat T-shirt van Marco van Basten heel iconisch. Ik herken vooral veel dingen die ik van mijn ouders heb meegekregen, zoals die film Het zakmes of Hans Teeuwen. Maar dit laatste object, het naambord van de snackbar ’t Pleintje uit de film New Kids het caféetje is echt mijn ding, dat was op de basisschool helemaal hip. En natuurlijk het Patta T-shirt, dat heb ik ook.’

Beeld Zoë Spaaij

Tim van Tergouwe (24), kunstacademie student

‘Deze tentoonstelling was een feest van herkenning. Veel voorwerpen had ik tijdens mijn jeugd, ik heb bijvoorbeeld vroeger ook flippo’s gespaard. Maar je ziet ook veel van die typische Hollandse exportproducten, zoals de bakfiets. Sommige dingen verbazen je, ik wist bijvoorbeeld niet dat Stratego Nederlands was. Als designstudent wordt ik zo ook een beetje trots op het Nederlands design. Het meest bijzonder vond ik de borden van Schiphol, dat is zo typisch Nederlands ontworpen en heel herkenbaar.’

Asjemenou! is nog  tot en met 24 januari te zien.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden