Wat vonden bezoekers van TED: Ted Noten in Museum aan het Vrijthof?

Wat vonden bezoekers van TED: Ted Noten (Museum aan het Vrijthof in Maastricht, t/m 19 augustus)

Gerard Ulijn en Trudy Willems Beeld rv

Gerard Ulijn (66) en Trudy Willems (67). Gepensioneerd groenbegeleider bij gemeentes en gepensioneerd human resource manager

Gerard: ‘We wonen in de buurt en hadden nog nooit van Ted Noten gehoord, ook al komt hij uit Limburg. Het is wel heel knap wat hij doet in deze oeuvre-expositie. Het verbaasde me bijvoorbeeld dat hij in 2009 al met 3D-printers werkte. Kijk, deze porseleinen penissen zijn ook gaaf. Volgens het boekje zei de kunstenaar dat theepotten al zo vaak zijn gemaakt, dus dat hij iets anders wilde doen. En dat in combinatie met Chinese kunst en vakmanschap.’ Trudy: ‘Precies. En je kan er om lachen.’

Ton Smorenburg en Hannie Eekman Beeld rv

Ton Smorenburg (65) en Hannie Eekman (65). Hovenier en gepensioneerd zorgmedewerker

Ton: ‘Het is niet helemaal mijn ding. Dit voelt gemaakt en ook een beetje hetzelfde allemaal.’ Hannie: ‘We zijn een midweekje in Maastricht. Ik vond de miniatuurtjes aan het begin nog wel leuk, en dat ze in de ruimte daarvoor zo uitvergroot waren afgedrukt. Dat sprak me nog het meeste aan.’ Ton: ‘Die penissen hier zijn ook wel een stukje humor. Maar ik zou ze niet op mijn dressoir zetten. Die levende goudvis zat vond ik dan weer akelig. Het enige leven in de tentoonstelling, en dan gevangen. De kom was veel te klein.’

Xandra Bremers Beeld rv

Xandra Bremers (57). Beeldend kunstenaar

‘Vorige week had ik over deze tentoonstelling op tv gezien, bij Kunstuur. Het probleem is dat veel stukken daar al getoond waren: het gevoel van de eerste indruk is nu verloren. Noten gebruikt een duidelijke esthetiek. Transparantie, goud. Ik probeer te zien wat er nog meer is. Lastig. Bij vlagen kreeg ik wel een glimlach, zoals bij het koffertje met zout en olie of de levende goudvis. Dat was leuk bedacht, zeker door de lichtkrans eromheen. Die penissen vind ik dan weer flauw. Dat is zó vaak gedaan.’

Irene Verhoef Beeld rv

Irene Verhoef (64). Autismebegeleider

‘Prikkelend! Een hele andere invulling van concrete ideeën dan je normaal ziet. Die bitch bags met vrouwenpistolen, bijvoorbeeld. Die ken je uit James Bond-films, hier staan ze in een museum. Nu is het kunst. Het is speels en inventief. Kijk naar die chatelaine-kettingen, waar vroeger nuttige dingen aanhingen. Hier ligt er eentje met creditcardholders en een plastuitje voor vrouwen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.