Wat vonden bezoekers van Jan Toorop & Het Animisme?

Jan Toorop & Het Animisme (Musée Lalique, Doesburg - t/m 3 juni).

Leja van der Hoek

Leja van der Hoek (68)

Trouwambtenaar

'In Delft kennen we Jan Toorop vooral als de 'slaoliemeneer', vanwege zijn affiches voor slaolie. Hier heb ik ook prachtige portretten van hem gezien, zoals van de jongedame Dreesmann. Het meest indrukwekkend vind ik Het Offer, ik vind het mooi dat Toorop zichzelf tussen de andere gezichten heeft geschilderd. Het schilderij straalt een soort heiligheid uit, dat spreekt me aan.

Gerda Buiting (81) en Lizzy Angenet (67)

Energetisch therapeut en vrijwilliger

Gerda: 'Ik ben verrast door Toorops veelzijdigheid. Zoals hij zijn dochter Charley Toorop schilderde is totaal anders in stijl en kleursetting dan sommige landschappen die hier hangen.'

Lizzy: 'Zijn art nouveau spiegel is onvergelijkbaar met zijn andere werk, maar toch zie je duidelijk Toorops hand in het ontwerp. Dat vind ik mooi. Ook vind ik het leuk dat veel van de werken die hier hangen uit privé collecties komen'.

Gerda Buiting en Lizzy Angenet

Carjo Stroman (70) en Frank Korting (77)

Gepensioneerd

Carjo: 'De tekening van mevrouw Dreesmann vind ik het mooist, die doet me echt wat. Ik hou van Toorops realistische stijl'.

Frank: 'Zijn etsen vind ik erg klein en vaag. De Haven van Veere doet impressionistisch aan, dat bevalt me beter dan zijn etsen. Toorop was een ongelofelijk figuur met een ongewone levensloop. Hij was aanhanger van Mussolini. Vreemd, want hij trok zich tegelijkertijd het lot van de Belgische vluchtelingen uit WO I aan.'

Carjo Stroman en Frank Korting

Marjan Rijsdijk (52)

Administratief medewerker

'Ik kende het werk van Toorop niet, maar van zijn slaolieaffiches had ik wel gehoord. Ik vind het een bijzondere tentoonstelling, maar veel werken vind ik erg donker en zwaar. Dat hoort bij zijn rooms-katholieke achtergrond denk ik. De andere werken zijn luchtiger, zoals zijn affiches. De etsen vind ik superknap gemaakt, zelf heb ik ook geëtst dus ik weet hoe moeilijk die droge naald techniek is.'

Marjan Rijsdijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden