Wat moet Timberlake met het noodlijdende MySpace?

Mediamagnaat Rupert Murdoch heeft het noodlijdende en verliesmakende MySpace verkocht aan de Amerikaanse internetadverteerder Specific Media. Onder de nieuwe aandeelhouders is ook Justin Timberlake. Waar ging het mis met MySpace - ooit het grootste sociale netwerk ter wereld - en wat moet Timberlake ermee?

Justin Timberlake Beeld getty

De popster en producer gaat een prominente rol spelen bij het opnieuw optuigen van MySpace. Timberlake - en Specific Media - kregen het netwerk bijna cadeau van Murdoch. Volgens The Wall Street Journal heeft Specific Media 35 miljoen dollar (24,5 miljoen euro) betaald voor MySpace.

Een koopje, als je bedenkt dat Murdochs News Corp in 2005 nog 406 miljoen euro voor MySpace neertelde. En het is nog niet de helft van de 53 miljoen euro die Telegraaf Media Groep onlangs voor het Nederlandse Hyves neertelde.

MySpace wordt in 2003 opgericht door Tom Anderson en Chris DeWolfe. De internetondernemers boeken in 2002 succes met het versturen van spam, pop-up advertenties en spyware - en verdienen een paar miljoen met de overname van hun malafide bedrijf. Op dat moment wordt het sociale netwerklandschap gedomineerd door Friendster. Als de moeder aller sociale netwerken de catastrofale fout maakt door massaal nepprofielen van beroemdheden, profielen van huisdieren of erotisch getinte profielen te verwijderen, bouwen DeWolfe en Anderson een liberale Friendster-kloon: MySpace.

Beroemdheden
Friendster-leden lopen massaal over uit onvrede over het strenge beleid van de site en MySpace ontpopt zich als een site voor beroemdheden en semi-beroemdheden, waar zij communiceren met hun fans. Bovendien is MySpace veel sneller dan de concurrentie, waarvan de traagheid in die tijd een grote ergernis was. Maar de grootste factor achter het succes van MySpace kwam door puur toeval. Door een fout van een programmeur konden leden zelf programmeercodes aan hun eigen pagina toevoegen, waardoor ze hun profielpagina volledig konden personaliseren. Omdat de fans zo enthousiast zijn, dicht MySpace het lek niet.

Succesverhaal
De site wordt een enorm succesverhaal en groeit uit tot het grootste sociale netwerk ter wereld en één van de bestbezochte sites in de Verenigde Staten. Iedere maand komen er 5 miljoen nieuwe leden bij. Toen Rupert Murdoch, een van 's werelds machtigste mediamagnaten, op 18 juli 2005 bekendmaakte Myspace te kopen, werd dit door sommigen 'de deal van de eeuw' genoemd. Murdoch schokte analisten met de bizarre overnameprijs: 580 miljoen dollar voor een amper 2 jaar oude website!

Myspace heeft dan 18 miljoen leden, waardoor Murdoch dus ruim 30 dollar per lid betaalde. Beroemd is de pitch waarmee ceo Richard Rosenblatt in het voorjaar van 2005 Myspace probeert te verkopen aan Rupert Murdoch: 'MySpace is het perfecte mediabedrijf. In tegenstelling tot traditionele mediabedrijven, genereert MySpace gratis content, door de leden. Het enige wat u hoeft te doen, is de advertentieruimte te verkopen!' 20 minuten later stond Rosenblatt weer buiten met het bod op zak.

De 74-jarige Murdoch wordt onthaald als nieuwe internetgoeroe. Het verkopen van de advertenties blijkt echter nog niet zo makkelijk. De grote merken willen hun prachtige reclame niet naast foto's plaatsen waarvan ze niet weten wat er op zal staan: Erotische poses, dronken jongeren? De banners op het sociale netwerk worden hierom voor een prikkie verkocht. News Corp lijkt omzet belangrijker te vinden dan gebruikerservaring. De toch al rommelige website wordt volgegooid met grote, goedkope reclamebanners. In 2006 sluit Murdoch een strategisch partnerschap met Google voor 900 miljoen dollar. Naast zoektechnologie zal Google ook de verkoop van Adwords-advertenties verzorgen.

Populair
Wat de site populair maakt, veroorzaakt ook zijn ondergang: de gepersonaliseerde profielen - compleet met knipperende hartjesachtergronden, zijn leuk voor tieners maar niet voor de iets oudere doelgroep. Met al die advertenties erbij, wordt het helemaal een kermis. Toen het overzichtelijke en advertentiearme Facebook in 2006 voor iedereen beschikbaar werd, begint het aan een opmars die tot op de dag van vandaag niet meer te stuiten is.

In 2008 verliest MySpace de titanenstrijd met Facebook definitief, als Facebook voor het eerst groter is voor wat betreft het aantal unieke bezoekers. Hoewel News Corp de omzetcijfers van MySpace nooit apart heeft gecommuniceerd, is het wel duidelijk dat MySpace miljoenen aan verlies boekt.

In 2010 boekt het segment waaronder MySpace viel een verlies van 575 miljoen dollar. Ze verliezen niet alleen geld als water, ook leden rennen met miljoenen per maand weg. Nu heeft MySpace nog maar 63 miljoen leden, tegenover ruim 100 miljoen op het hoogtepunt. Facebook is inmiddels of the charts, met 500 miljoen leden.

In december 2010 ontvouwt de huidige CEO van MySpace, Mike Jones, de nieuwe strategie van het netwerk. MySpace noemde zichzelf geen sociaal netwerk meer, maar een entertainment-hub. Het wil dé plek van het internet zijn waar mensen nieuwe muziek, films en tv-programma's ontdekken, en erover praten.

Timberlake
Hier komt Justin Timberlake in het verhaal. De ster gaat waarschijnlijk op deze voet verder. Timberlake - die vorig jaar nog een rol had in de Facebook-film The Social Network - neemt tezamen met een aantal medewerkers zijn intrek in het hoofdkantoor van MySpace in Beverly Hills om zijn ideeën voor de site te ontwikkelen.

De kosten zijn inmiddels al drastisch omlaag gebracht. Van de 1400 mensen die 2 jaar geleden nog bij MySpace werkten, blijven er nog maar 250 over. Timberlake zijn visie zal zich later deze zomer ontvouwen. In een verklaring zei hij al: 'Er is een plaats nodig waar fans interactie kunnen hebben met hun favoriete artiesten, naar muziek kunnen luisteren, naar video's kunnen kijken, en nieuwe dingen kunnen ontdekken. MySpace heeft de potentie dat te zijn. Kunst wordt geïnspireerd door mensen en vice versa, dus er zit een natuurlijke sociale component aan entertainment'.

Timberlake is opgetogen over de mogelijkheden die MySpace hem biedt, zegt Tim Vanderhook, topman van Specific Media. 'Hij vindt het heerlijk om andere muzikanten te helpen en een community te creëren die mensen in staat stelt zichzelf echt te uiten. We stonden er versteld van dat we iemand als Justin zo enthousiast konden maken voor wat we van plan zijn.' Timberlake maakt voor zijn muzieklabel al veel gebruik van de mogelijkheden op internet. Zo gaf hij de Nederlandse zangeres Esmee Denters een platencontract nadat zij grote populairiteit verwierf door covers te zingen op YouTube.

Een voordeel is dat veel mensen te gemakzuchtig zijn, of het zonde vinden van de foto's die er nog staan om hun profiel te verwijderen. Aan hem is dus de taak mensen weer actief te krijgen. Of Timberland de definitieve ondergang van MySpace kan voorkomen, en van de gevallene weer het buzzende netwerk van weleer te maken, is nu een kwestie van afwachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden