De Nieuwe Oogst

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod?

Victor Polster (links) in Girl.

Film

Girl. Regie Lucas Dhont. ****

Op de tanden bijten, door de pijn heen: hoofdpersoon Lara is niet anders gewend. Ze wil twee dingen worden: prima ballerina en vrouw. In beide gevallen zit haar jongenslijf in de weg. Dus volgt ze de ongeschreven regel die elke ambitieuze ballerina kent: als het lijf zich niet goedschiks plooit, dan maar kwaadschiks. Girl gaat over transgenders. Over ballet en bloedende tenen. Meer algemeen: over de botsing tussen de wil en het lichaam. Het is niet minder dan een droomdebuut voor de 27-jarige Belgische regisseur Lukas Dhont. Zijn film won in Cannes vier prijzen, waaronder die voor beste debuut en beste acteur.

Floortje Smit

Theater

Die Jüdin von Toledo. **** Schauspielhaus Bochum t/m 26 december.

Johan Simons’ Die Jüdin von Toledo, naar de roman van Lion Feuchtwanger gebaseerd op een legende uit de 12de eeuw, behandelt een loodzwaar thema: de tegenstellingen tussen de drie wereldgodsdiensten, en wat voor ellende daaruit voort kan komen. Het gaat over het Joodse meisje Raquel dat verliefd wordt op de Spaanse koning Alphonso VIII. Hij is christen en bovendien aanvoerder van de troepen die een kruistocht tegen de islam willen voeren. Zuid-Spaanse steden als Malaga, Sevilla en Cordoba waren toen al grotendeels bezet en bewoond door de Moren. Deze onmogelijke liefdesaffaire is het raamwerk waarbinnen Feuchtwanger het drama uitrolt. In wezen woeden in Die Jüdin von Toledo twee oorlogen: die tussen de drie religies en tussen de twee geliefden. Allebei eindigen ze in een slagveld.

Hein Janssen

Cabaret

**** Later was alles beter door Peter Pannekoek. Tournee t/m 25 mei.

Zoals we bij de overgang van zomer- naar wintertijd in een uur leven dat er al was, belanden we volgens Peter Pannekoek in het leven geregeld op een punt waar we al eens zijn geweest, bijvoorbeeld als een relatie eindigt. Zijn voorstelling Later was alles beter speelt zich af in wat hij een ‘tussentijd’ noemt. ‘Het oude is aan het sterven, het nieuwe moet nog geboren worden’, citeert hij filosoof Antonio Gramsci. ‘Nu is de tijd van monsters.’ Aan de hand van die uitspraak duikt Pannekoek in de onzalige kloof tussen voorlopers en achterblijvers in onze veranderende samenleving, waar hij genoeg interessants uit weet op te diepen.

Gidi Heesakkers

Theater

**** Hamlet 0.2 van Jan Decorte en Sigrid Vinks. Tournee t/m 24 november.

Een waarschuwing vooraf: dit is geen instap-Hamlet. Hamlet 0.2 is geen toneel maar een theatraal ritueel, gemaakt door een intuïtief of, anders gezegd, een beetje gestoorde theatermaker. Maar daarom niet minder geniaal. Het is een fascinerend spel met allerlei diepere lagen, voor wie die erin wil zien. Opmerkelijk is de uitdagende houding van de makers richting het #MeToo-debat. Je zou zeggen, doe het niet: als oudere, mannelijke regisseur drie vrouwen zo goed als naakt op het toneel zetten. Maar Decorte maakt ontegenzeggelijk duidelijk dat de vrouwen hier de baas zijn.

Vincent Kouters

Documentaire

**** The King. Regie Eugene Jarecki.

The King is een hopeloos ambitieuze documentaire: regisseur Eugene Jarecki wil de opkomst en ondergang van Elvis Presley schetsen en daarbij parallellen trekken met de Amerikaanse geschiedenis en politiek. Terwijl hij met Elvis’ oude Rolls Royce door Amerika reist, onderzoekt hij de Amerikaanse Droom en wat daarvan over is. Het brede scala van personages is vaak niet voor de hand liggend: van acteur Ethan Hawke, een bevlogen verteller van Elvis-verhalen, en singer-songwriter John Hiatt, die in huilen uitbarst op de achterbank, tot volslagen onbekenden. Elvis’ omarming van zwarte muziek mondt uit in een genuanceerd verhaal over culturele toe-eigening. Zo stapelt Jarecki door, in dit verhaal over kapitalisme en misbruik, over dromen en verkeerde keuzes, over authenticiteit en het verlies ervan.

Floortje Smit

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden