Wat kan in Shanghai, lukt niet in Nederland

Minister Ronald Plasterk (Cultuur) en de Arnhemse burgermeester Pauline Krikke mogen dan wel haast hebben, een nieuw rijksmuseum stamp je niet een, twee, drie uit de grond....

Bart Dirks

‘We kunnen met zijn allen rekenen. Dan is het een illusie te denken dat het museum in 2011, of in 2012 of 2013 al open kan’, zei hij in een debat in Arnhem.

Schilp, tot voor kort directeur van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen, zegt hardop wat iedereen al fluisterde: de gedroomde datum van 2011 is niet haalbaar.

Plasterk toonde zich eind september nog optimistisch, al noemde hij geen openingsdatum meer. Dat deskundigen hem hadden hem gewaarschuwd dat het gemiddeld negen jaar kost om een nieuw museum uit de grond te stampen, mocht niet baten. Wel vond hij het ‘treurig’ dat het ruim tien jaar duurt om het Rijksmuseum in Amsterdam te verbouwen. ‘Shanghai heeft in tien jaar de halve stad uitgebreid.’

Maar om te beginnen moet er de komende maanden nog een ‘bouwdirecteur’ worden aangesteld. Het ontwerp van het museum dat Arnhem liet maken, de Canontoren van Francine Houben, kan niet zonder meer worden gebruikt. Het museum is verplicht een Europese aanbesteding onder architecten uit te schrijven.

Het uitstel mocht al ingecalculeerd zijn, de kritiek van historici op de plannen nog niet. Twintig jonge academici schreven woensdag in dagblad De Gelderlander dat zij de besluitvorming over hoe het museum inhoudelijk vorm krijgt, te besloten vinden: te veel marketeers, te weinig wetenschappers.

‘Simplificaties en tegenstellingen liggen op de loer’, zo waarschuwen ze. ‘Toon het veranderlijke van de historie: het is zo gegaan, maar het had best anders kunnen lopen. Daag elke bezoeker op zijn eigen niveau uit iets nieuws te leren.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden