Tips Holland Festival

Wat je echt niet mag missen tijdens het Holland Festival

Een 14 meter hoog flatgebouw in het Foodcenter, gratis ballet in het park of luisteren naar schilderijen

Het 71ste Holland Festival wordt dit jaar gehouden van 7/6 tot 1/7 in Amsterdam. De kunstredactie van de Volkskrant heeft zich over het programma gebogen en presenteert hier acht gouden tips. 

Het werk van Gehrard Richter in het Reina Sofia museum in Madrid. Beeld ANP

JR

JR is hét spektakelstuk van dit festival. Een vier uur durende kapitalistische koortsdroom naar de roman van William Gaddis uit 1975, in een hemelbestormend decor dat moeiteloos de megalomanie van beurs en bankwezen evenaart. Midden in de Centrale Markthal van het Foodcenter Amsterdam verrijst een 14 meter hoog flatgebouw van vier verdiepingen, waarin op vernuftige wijze 25 ruimten verdwijnen en verschijnen: kantoren, een café, een sauna, een metrocoupé – alles in perfect gedetailleerde jarenzeventigstijl. Het decor van JR alleen al is een attractie.

16, 17, 18/6, Foodcenter

Trio Da Kali & Kronos Quartet

De Malinese oermuziek van het Trio Da Kali is al om te janken zo mooi, maar gesteund door de strijkers van het Kronos Quartet stijgt de balafon van van meestermuzikant Lassana Diabaté helemaal op, naast de verlossing zoekende stem van Hawa Kassé Mady. Dat konden we horen op de meesterlijke plaat Ladilikan van vorig jaar, en straks live in het Amsterdamse Bimhuis. Mag onder geen voorwaarde worden gemist.

17/6, Bimhuis

Richters Patterns

Luisteren naar schilderijen, kijken naar muziek: de openingsvoorstelling van het Holland Festival is een amalgaam van kunstdisciplines. Kleurrijke, vloeiende beelden uit schilderijen van de Duitser Gerhard Richter zijn door ­regisseur Corinna Belz ­verwerkt tot een filmcollage. De muziek is van componist Marcus Schmickler. Hieraan vooraf wordt Rothko’s Chapel uitgevoerd: meditatieve muziek van componist ­Morton Feldman die zich liet inspireren door de kapel in Houston waarvoor Mark Rothko paars-zwarte doeken maakte. Uitgevoerd door ­Ensemble Musikfabrik.

7/6, Gashouder, Westergasfabriek

Les Contes d’Hoffmann

Als een dronken man herinneringen ophaalt aan de vrouwen in zijn leven, gaan fantasie en werkelijkheid door elkaar lopen. De vertellingen van de Duitse romantische dichter E.T.A. Hoffmann waren voor componist Jacques Offenbach de basis voor Les Contes d’Hoffmann. Operetteman Offenbach zocht aan het einde van zijn leven erkenning als operacomponist. Hij schreef meerdere versies waaruit de Duitse regisseur Tobias Kratzer een versie samenstelde voor De Nationale Opera.

Nationale Opera en Ballet, 3/6 t/m 2/7. Gratis op big screen in Park Frankendael op 21/6

Anna Karenina – Allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie

Van het Duitse regisseursduo Clemens Sienknecht en Barbara Bürk was in Amsterdam in 2016 al Effi Briest – Allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie te zien. Daarin transformeerden de twee Theodor Fontanes 19de-eeuwse zedenroman tot een satirische radioshow, met meticuleus acteerwerk op de millimeter. Effi Briest, dat is min of meer de Duitse Anna Karenina, en nu pakt het duo dan ook die oertekst aan, middels dezelfde verrukkelijke formule. Verwacht fijn parodiërende verkleedpartijtjes en mooi meerstemmig liedrepertoire in 120 minuten komische hoogspanning.

8, 9 en 10/6, Stadsschouwburg

End Credits

End Credits is een museale multimedia-installatie van de gelauwerde Britse filmmaker en beeldend kunstenaar Steve McQueen. Onderwerp van de installatie is de Afro-Amerikaanse zanger, acteur en burgerrechtenactivist Paul Robeson (1898-1976). In het McCarthy-tijdperk werd Robeson gevolgd door de FBI, die duizenden pagina’s potentieel belastend materiaal over hem verzamelde. McQueens videowerk bestaat uit deze ingescande, soms gecensureerde en onlangs openbaar gemaakte documenten. Met dit werk toont McQueen de perverse aard van politieke discriminatie.

9 t/m 28/6, Loods 6

Hadra Chefchaounia

Chefchaouen in het Marokkaanse Rifgebergte is bij buitenlanders vooral bekend als het ‘blauwe stadje’ vanwege de kleur van de huizen. Minder bekend is de traditie hier van Hadra-liederen die alleen door vrouwen worden gezongen. Hadra, onderdeel van de mystieke religieuze soefi-leer, begint langzaam en rustig en stuwt op naar een extatisch hoogtepunt. Ensemble Rhoum El Bakkali verwierf er internationale bekendheid mee. De vrouwen begeleiden hun zang met percussie.

20/6 in de Meervaart, 23/6 in de Proms, Concertgebouw

Tanztheater Wuppertal

Bijna tien jaar na het overlijden van de legendarische danseres Pina Bausch komt haar gezelschap voor het eerst met een nieuw avondvullend stuk. Neues Stück 1 van Dimitris Papaioannou – een Griekse schilder die ook dans ging maken – is een liefdesbrief aan Bausch. Met veel stoelen, hoge hakken en chique jurken wemelt het van de verwijzingen naar ‘die Pina’. Tegelijkertijd is Papaioannou’s werk totaal anders. Zijn gestileerde beelden zijn prachtig, zijn kijk op het leven is duister en cynisch. In deze voorstelling gaan heden en verleden een bijzondere ontmoeting aan.

20, 21, 22/6, Stadsschouwburg 

Het ideaal: samenwerking middels de schone kunsten.

Het Holland Festival is het grootste internationale podiumkunstenfestival van Nederland. Het werd tegelijk met het Edinburgh International Festival, het Festival d’Avignon en de Wiener Festwochen kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht (1947) vanuit een naoorlogse ideologie van internationale solidariteit. De schone kunsten moesten samenwerking en uitwisseling tot stand brengen. Van die festivals is ‘ons’ HF wel het kleinste, met dit jaar een budget van 6,5 miljoen euro – de helft van dat van Avignon en Wenen. Het HF ondervangt dit door slim te coproduceren: de organisatie kiest voor een breed programma met veel voorstellingen, in plaats van minder van eigen makelij. Dat maakt het aantal unieke producties en wereldpremières relatief klein. Het bezoekersaantal slingert rond de 100 duizend, met uitschieters omhoog (2014: 120 duizend) en omlaag (2015: 70 duizend). De editie van vorig jaar trok 98.539 bezoekers, met een zaalbezetting van zo’n 80 procent. De 70ste editie vorig jaar was met 50 producties, 142 voorstellingen en 17 wereldpremières iets uitgebreider dan normaal. Dit jaar brengt het festival 41 producties, 90 voorstellingen, 5 wereldpremières en 31 Nederlandse premières.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.