Wat is de echte reden voor het opdoeken van Google Reader?

Toen Google vorige week bekendmaakte de RSS-lezer Google Reader aan de wilgen te hangen, was het internet te klein. Er kwamen petities en het als beste alternatief genoemde Feedly kreeg honderdduizenden nieuwe aanmeldingen. RSS is niet dood, bewezen zij. Maar waarom stopt Google er dan wel mee?

Een man steekt zijn hand op tijdens een persconferentie van Google. Beeld ap

Sinds de lancering van Google Reader in 2005 heeft de dienst een trouwe schare gebruikers opgebouwd, verklaarde Google. Maar gedurende de laatste jaren nam het aantal gebruikers gestaag af. Google wil zich richten op andere producten. Maar wat zijn die andere diensten? Keert Google de nieuwsindustrie de rug toe, na de vele rechtszaken van uitgevers over het plaatsen van links in Google News? Daar lijkt het niet op. Google verklaart RSS dood om zich te richten op andere, lucratievere vormen van nieuwsconsumptie.

Sociale media
De laatste jaren heeft nieuwsaggregatie via sociale media een opmars gemaakt. Twitter en Facebook zijn portals naar nieuws, de leden ervan selecteren de leukste of interessantste items op het web en delen de linkjes met hun vrienden. Dit is voor veel nieuwsconsumenten veel efficiënter en leuker dan lange RSS-feeds van een aantal reeds bekende bronnen door te spitten.

Google probeert ook aan de weg te timmeren met zijn eigen sociale netwerk Google+, waarbij het delen en aanbevelen van nieuws een belangrijke functie is. Het koppelen van een sociaal netwerk aan nieuwsdeling levert Google betere gegevens over de gebruikers op dan wanneer zij vrijwel anoniem op linkjes in RSS-feeds klikken. Wie een succesvol sociaal netwerk heeft, waar de gebruikers heel gericht kunnen worden benaderd, heeft het adverteerdersgoud in handen.

Google Play News
Daarnaast zijn er geruchten opgedoken over een ander verdienmodel voor Google. De website Android Police vond in de broncode van de Google Play Store, de appwinkel van Google, gegevens van een nieuwe app Google Play News. Details zijn nog niet bekend, maar de verwachting is dat gebruikers hiermee makkelijk losse, digitale uitgaven van bijvoorbeeld kranten kunnen kopen en zich kunnen abonneren op verschillende nieuwsaanbieders. Hiermee zou Google een centrale plek kunnen worden, waar gebruikers hun verschillende nieuwsabonnementen afsluiten. Daarmee zou Google vooruitlopen op de betaalmuren die veel sites optrekken.

Het lezen van nieuws is een populaire activiteit online, en dat wordt het met de evolutie van tablets alleen nog maar meer, schrijft The Next Web. Google probeert mee te gaan met de ontwikkelingen om zich te verzekeren van een sterk aandeel in deze belangrijke markt. En een RSS-lezer is hiervoor niet het juiste middel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.