Concertrecensie Koninklijk Concertgebouworkest

Wat invaller Slobodeniouk ook aanjaagt en dempt, het orkest houdt zich stoïcijns (twee sterren)

De vervanger van Daniele Gatti, die moest opstappen bij het Koninklijk Concertgebouworkest, kan niet aan hem tippen. 

Dirigent Dima Slobodeniouk. Beeld Marco Borggreve

Zemlinsky, Strauss en Berg/Verbey. Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Dima Slobodeniouk. 24/10,  Concertgebouw, Amsterdam. Herh: 28/10.

Daar zitten ze, de musici van het Koninklijk Concertgebouworkest, met de gebakken peren. Een prachtprogramma had het woensdag moeten worden, met smijdige muziek uit de jaren rond 1900. Er stond zelfs een Nederlandse première gepland: de Lustspielouvertüre van de Weense componist Alexander von Zemlinsky. Maar een blijspel wil het in Amsterdam even niet worden, nadat in augustus chef Daniele Gatti moest opstappen na beschuldigingen van seksueel wangedrag. 

De musici kijken aan tegen een invaller: Dima Slobodeniouk. Wie hem googelt trekt een wenkbrauw op. Slobodeniouk (43) is een in Finland verzeild geraakte Rus die orkesten leidt in Lahti en het Spaanse La Coruña. Niets ten nadele van de filharmonieën daar, maar een springplank naar Amsterdam vormen ze niet.

De tweede wenkbrauw gaat omhoog bij de aanblik van Slobodeniouks recente debuten. Orkest van de Beierse Omroep. Berliner Philharmoniker. De kanjers van Boston en Chicago.  Alsof de midvoor van Volendam zich opeens meldt bij Barcelona.

Toptalent of lepe manager, zo luidt dan ook de vraag als Slobodeniouk in het Concertgebouw op de bok stapt. Zijn stokje zwiept alvast helder. Maar met de linkerhand is iets raars. Het is de hand waarmee dirigenten doorgaans expressie aanduiden (fluisteren..., nu vlammen!). Maar wat Slobodeniouk ook aanjaagt en dempt, het orkest houdt zich stoïcijns.

Lichtgewicht? Zenuwen van een debutant? Evengoed een domper voor een toporkest dat sinds Gatti’s vertrek verweesd oogt. Dan maar alleen, denkt hoboïst Aleksej Ogrintsjoek. Door Don Juan en Tod und Verklärung, twee symfonische gedichten van Richard Strauss, trekt hij goddelijke solo’s.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden