Wat in de New Yorkse zaal mogelijk opwindend heeft geklonken, komt log uit de speakers

CD (klassiek) - Jaap van Zweden

Dirigent Jaap van Zweden stevent af op de klus van zijn leven. In september stapt hij op de bok als de 26ste chef-dirigent van het New York Philharmonic Orchestra. Gewone stervelingen krijgen knikkende knieën als ze de lijst met voorgangers zien: van Mahler en Mengelberg tot Toscanini, Bernstein en Boulez. Maar Jaap van Zweden is natuurlijk geen gewone sterveling. Met zijn Amsterdamse accent en twijfelloze ambitie is hij de Johan Cruijff van het dirigentenvak.

Twee weken geleden onthulde hij zijn eerste New Yorkse seizoen. Via een livestream op Facebook kon je de Amerikaanse muziekpers een zucht van opluchting horen slaken. Toen Van Zweden in 2016 naar voren werd geschoven als opvolger van Alan Gilbert, had men zich hardop afgevraagd of die Hollander wel z'n mannetje stond in hedendaagse muziek. Van Zweden slaat terug met een handvol wereldpremières: Louis Andriessen schrijft nieuw werk, net als de New Yorkse voortrekkers Julia Wolfe en David Lang.

Jaap van Zweden
Beethoven V en VII
Klassiek
Decca Gold

Schril randje

De pr-golf die gepaard gaat met zijn aantreden levert meteen een cd af van de nieuwe combi. Het zijn live-opnamen uit 2014 en 2015, toen Jaap van Zweden in New York als gastdirigent werd verwelkomd. Van de gekozen werken word je niet meteen warm. Een dirigent moet van goeden huize komen wil hij scoren met Beethovens Vijfde en Zevende symfonie, prachtig maar platgetreden repertoire. Komt bij dat Van Zweden de stukken twee keer op cd heeft gezet: met het Haagse Residentie Orkest en met zijn huidige club, het symfonieorkest van Dallas.

Hij overtreft geen van beide opnamen. Wat in de New Yorkse zaal mogelijk opwindend heeft geklonken, komt log uit de speakers. De opnamekwaliteit is matig, met vaag geschetste orkestgroepen en een schril randje rond luide violen. Muzikaal wordt het evenmin een mirakel. Neem de notencascade in deel drie van de Vijfde symfonie: de contrabassen van het Residentie Orkest poken pittiger. Of luister naar de beginmaten van de Zevende: geconcentreerd en speels in Den Haag, sloom in New York. Pas in het ziedende slotdeel merk je dat er in Amerika iets bijzonders kan gebeuren.

Jaap Zweden Foto Hans van der Woerd