PicsMarilyn Monroe

Wat had Marilyn zélf van dat Monroe-standbeeld gedacht?

 Marilyn Monroe en Tom Ewell in The Seven Year Itch (1955). Beeld Bettmann Archive
Marilyn Monroe en Tom Ewell in The Seven Year Itch (1955).Beeld Bettmann Archive

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Iconisch moment uit de filmgeschiedenis: de witte jurk van Marilyn Monroe wordt omhoog geblazen terwijl ze op een ventilatieschacht staat. ‘Voel je die bries van de metro?’, kirt ze. ‘Is het niet heerlijk?’

Ook mensen die The Seven Year Itch (1955) niet hebben gezien, kennen dat beeld van Monroe, die genietend haar rok naar beneden probeert te houden. Het werd in 2011 zelfs vereeuwigd met een 8 meter hoog standbeeld. Na wat omzwervingen komt dat nu permanent in Palm Springs.

Een aantal inwoners is not amused. ‘Ongelooflijk seksistisch’, aldus Elizabeth Armstrong, die een petitie tegen het beeld begon. #MeTooMarilyn. ‘Het dwingt mensen bijna om verlekkerde foto’s onder de rok te maken.’

Wat moeten we dáár nou mee? Eerst die scène. Die is juist zo sterk vanwege de suggestie. Regisseur Billy Wilder laat alleen been zien. Monroe zelf had voor de zekerheid twee onderbroeken over elkaar aangetrokken. Dat er nu mensen tussen haar benen kunnen staan en omhoog fotograferen is zo gezien inderdaad smakeloos.

Maar. Waarom denkt u dan wél een onderbroek te hebben gezien? Simpel, die iconische foto’s van Marilyn waren onderdeel van een publiciteitsstunt. Ze zijn gemaakt tijdens straatopnamen in New York, die nog voor de première in de pers terechtkwamen. Net als het verhaal dat ze onbruikbaar waren door de enorme hoeveelheid mannelijke omstanders. Zette ze zo bewust haar lichaam in als publiekstrekker? Ze omarmde in elk geval haar imago als sekssymbool. ‘Liever een symbool voor seks dan voor iets anders.’

Maar. Had ze dan een keuze, als actrice in de jaren vijftig? Is het geen hokje waar ze in gedrukt werd?

Maar. Het hokje van zielig slachtoffer waar ze sindsdien in wordt gestopt is erger, vinden sommige feministen. Monroe sprak zich nog voor Weinstein uit over seksueel wangedrag in Hollywood. Ze richtte een eigen filmmaatschappij op om betere rollen te kunnen spelen. Wat je ziet als je naar dat standbeeld kijkt, is een vrouw die haar eigen seksualiteit omarmt. Worden mensen niet boos om het beeld omdat we dat als maatschappij blijkbaar nog moeilijk te accepteren vinden?

Deze week zou Monroe 95 zijn geworden. Wat hád ik graag van haar zelf gehoord hoe zij naar dat beeld zou kijken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden