Wat er onder de kleurvlakken zit blijft geheim

Ze bewaakt het Nederlandse collagefort al jaren met verve. Ruth van Beek onttrekt zaken aan het oog en versterkt daardoor haar beelden. Wat er onder die kleurvlakken zit, blijft geheim.

The Situation Room door Ruth van Beek

De collage. Ja, nogal wiedes dat we die vaker zien. Het is een belangrijk onderdeel van de moderne kunstgeschiedenis. Pablo Picasso maakte collages, net als utopist László Moholy-Nagy en dadaïst Hannah Höch, die met plezier én politiek bewustzijn kranten verscheurden en nieuw beeldrijm creëerden.

Ook vandaag bedienen talloze kunstenaars zich van schaar en lijm, of de digitale versies daarvan, om de zichtbare wereld te bevragen en te verdraaien. Daar zit een hoop ruis tussen, want de collage kan makkelijk ontaarden in een een assemblage van mooie plaatjes die nauwelijks beklijft.

Maar nauwelijks beklijven - daar doet Ruth van Beek niet aan. Als iemand het Nederlandse collagefort al jaren met verve bewaakt dan is zij het wel, samen met collega Luuk Wilmering. Het nieuwste werk van Van Beek is nu te zien bij The Ravestijn Gallery in Amsterdam.

Haar werk doet denken aan de beroemde foto die Pete Souza, staffotograaf van het Witte Huis, maakte van president Obama en zijn gespannen nationale veiligheidsteam, kijkend naar livebeelden van de militaire actie die leidde tot het doden van Osama bin Laden.

Op de tentoonstelling is, behalve de titel, niets te vinden dat direct verwijst naar die foto of die gebeurtenis. Maar de ongrijpbaarheid die het beeld nog altijd oproept - een kleine groep mensen die kijkt naar een voor de rest van de wereld onzichtbare werkelijkheid - raakt aan de collagepraktijk van Ruth van Beek. Het is een van de redenen dat ze zo goed is.

Meer dan elementen samenvoegen, onttrekken haar collages juist dingen aan het oog. Afbeeldingen uit haar persoonlijke archief worden grotendeels verhuld onder uitgeknipte kleurvlakken, zo dat er nog nét een intrigerend piepstukje van de oorspronkelijke foto te zien is.

Het geheel vormt een nieuwe, vaak grappige voorstelling, maar roept ook frustratie op. Je wilt de kleurvlakken los pulken, wegscheuren, open knippen om te zien wat eronder zit. Of er überhaupt wel iets onder zit. Is er een beter compliment voor de collage denkbaar?

T/m 4/2, The Ravestijn Gallery, Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.