CD-recensie klassiek

Wat een werk, wat een inspanning en dat alles voor een muziekstuk dat in elk opzicht over de top is (drie sterren)

CD-recensie - Jörg Widmann (klassiek).

Beeld RV

In januari 2017 opende in Hamburg het prachtige en peperdure muziekcentrum de Elbphilharmonie zijn deuren. Een van de werken die in de eerste week werden uitgevoerd was het grote oratorium Arche, dat speciaal hiervoor was geschreven door de meest gevierde van de (nog net) jonge generatie Duitse componisten, de 45-jarige Jörg Widmann. Dirigent Kent Nagano leidde een monsterverbond van het Philharmonisches Staatsorchester Hamburg, solisten en drie koren, in totaal driehonderd man.

En er werd een opname gemaakt, die natuurlijk maar ten dele recht kan doen aan een dermate groots gebeuren, maar in zeven kwartier tijd toch wel duidelijk maakt wat Widmann in zijn mars heeft. Dat is veel. In het vijfdelige Arche (dat ark betekent maar ook ‘koffer’ en ‘begin’) behandelt hij het scheppingsverhaal, de zondvloed en de liefde en sluit af met een Dies Irae en een Dona nobis pacem.

Het is ontegenzeggelijk knap, maar tegelijkertijd is het een complete doos van Pandora, waarin pastiche en parodie, kunst en kitsch, stijlimitaties en schokeffecten elkaar gedurig afwisselen. Het air van diepzinnigheid lijkt een dekmantel voor ultieme oppervlakkigheid, en de mooie momenten die het werk zeker bevat, gaan gebukt onder de voorspelbaarheid waarmee de componist ze uit de rails laat lopen. Dat de tekst niet in het boekje is opgenomen is een hinderlijke omissie. Wat een werk, wat een inspanning en dat alles voor een muziekstuk waarin alles zo over de top is dat het bepaald niet noodt tot herbeluisteren.

Klassiek

Drie sterren

Jörg Widmann: Arche