Wat doet Google eigenlijk niet?

AMSTERDAM - Het maakt techgiganten tegenwoordig niets uit waarmee ze geld verdienen. Maar Google maakt het wel erg bont. Zichzelf besturende auto's? Windmolens? Toch hebben ze meer met elkaar te maken dan op het eerste gezicht lijkt.

Beeld epa

Lang was Apple een buitenbeentje in het ICT-wereldje. Het maakte exclusieve computers die alleen met eigen software werkten. En die toen internet begon op te komen, inhaakten op eigen online diensten.

iPhone
Microsoft verkocht zijn software ondertussen aan elke hardwarefabrikant die het maar wilde en veroverde zo de markt.

Totdat Apple met de iPhone kwam. Omdat het alles zelf in de hand hield, hardware, software en diensten werkten die drie pijlers perfect samen en kon aan elke peiler geld verdiend worden.

Stabiele inkomstenstroom
Zo verzekert het bedrijf zich van een stabiele inkomstenstroom. Lang nadat consumenten hun iPhone en allerlei accessoires hebben aangeschaft, verdient Apple nog geld met de verkoop van apps, films en muziek die met de telefoon aangeschaft kunnen worden. Als het even wat slechter gaat met de verkoop van dure telefoons, schaffen gebruikers in ieder geval nog goedkope apps aan.

Inmiddels hebben de grote concurrenten van Apple dit model druk gekopieerd. Microsoft maakt telefoons, Google hoopt met Android een effectief mobiel advertentieplatform gecreëerd te hebben en Nokia baat tegenwoordig de online ovi-store uit.

Extra stap
Google zette deze week echter een extra stap. Het bedrijf investeerde in een enorm windmolenpark aan de Oostkust van de Verenigde Staten. Het bedrijf noemt het zelf een 'supersnelweg' voor groene energie. Alsof het naar een reden zoekt om in dit project te investeren.

Ook een ander opvallend project dat onlangs het nieuws haalde, heeft te maken met de snelweg. Google ontwikkelt een zichzelf besturende auto. Blogs kopten 'Google verovert nu ook de snelweg van asfalt', maar wat hebben windmolens en auto's nu echt met zoekmachineresultaten te maken?

Grondstof
Alles. Want hoe divers en kleurrijk Google-producten er ook uitzien, ze zijn allemaal opgebouwd uit dezelfde grondstof: datacenters. Grote grijze gekoelde gebouwen gevuld met enorme rijen zachtjes snorrende servers. In het derde kwartaal van 2010 investeerde Google 757 miljoen dollar in uitbreiding van de rekencapaciteit.

Het zijn die over heel de wereld verspreide servers die bepalen welke zoekresultaten getoond worden, waar online foto's en documenten met Picasa en Docs worden opgeslagen, waar medische dossiers bewaard worden van Google Health en het zijn die servers die het verkeer verzorgen tussen Google en je telefoon, je televisie, je pc, je tablet, en sinds kort ook je auto.

Diensten
Dat de Google-auto zo efficiënt obstakels ontwijkt, komt doordat de door sensoren verzamelde gegevens zeer snel door het enorme Google-serverpark verwerkt kunnen worden. Mocht een dergelijk product ooit echt op de markt komen, werkt het hetzelfde als een iPhone: ook nadat het product verkocht is, verdient de verkoper nog geld aan de diensten die met het apparaat te maken hebben.

Daarom is het niet meer dan logisch dat het bedrijf investeert in bijvoorbeeld breedband internet. Die is immers nodig om de centra met elkaar te verbinden en om de rekenkracht in de huiskamer of auto van consumenten te krijgen.

Grijze dozen
Ook het windpark dient de grijze dozen van Google. Niemand weet hoeveel het er zijn en hoeveel energie ze gebruiken, maar Google is al jaren bezig ze zo zuinig mogelijk te maken. Servers die een paar procent zuiniger zijn, schelen het bedrijf miljoenen dollars.

In de toekomst zal Google dus in alles blijven investeren dat nodig is om serverparken draaiende te houden en met elkaar te verbinden. Daarnaast zal het steeds meer diensten bedenken die het via de rekenkracht van al die computers kan leveren.

Wenselijk
Dat kan werkelijk alles zijn. Van huishoudrobots tot biotechnologie: binnenkort komen we het logo van Google overal tegen. Of dat wenselijk is, daar zijn de meningen zeer over verdeeld.

Cyberpunkauteur William Gibson schotelde ons in 1984 al een intrigerend doemscenario voor: een wereld geregeerd door oppermachtige, oneindig uitdijende corporaties, waar je pas wat voorstelt als je bij een bedrijf als Google werkt. Of bij de Mitsubishi Bank of America.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden