Recensie Martin Luther King

Wat de voorstelling bijzonder maakt is het confronterend staaltje terloopse rassenscheiding (vier sterren)

Jeugdvoorstelling Martin Luther King van Urban Myth is de gedroomde opening van Het Krakeling Festival. Wat deze productie echt bijzonder maakt, is dat regisseur Jörgen Tjon A Fong (Urban Myth) een confronterend staaltje terloopse rassenscheiding toont.

José Montoya als Martin Luther King en Imanuelle Grives als Coretta Scott King. Beeld RV - Jean van Lingen

Jeugdvoorstelling Martin Luther King (8+) vertelt meer dan alleen het levensverhaal van de legendarische voorvechter van burgerrechten in de Verenigde Staten. Ja, het zit er allemaal in: de busboycot, Rosa Parks, het huwelijk van King (José Montoya) met Coretta Scott (Imanuelle Grives), de legendarische I Have a Dream-toespraak, de moord. Maar wat deze productie echt bijzonder maakt, is dat regisseur Jörgen Tjon A Fong (Urban Myth) ook een confronterend staaltje terloopse rassenscheiding toont.

Dat doet hij door de witte acteur Viktor Griffioen op toneel te zetten als verteller annex ‘regisseur’. Vanaf het begint voelt het ongemakkelijk om een witte man de verantwoordelijkheid over dit verhaal te geven. Geleidelijk schroeft Tjon A Fong dat ongemak verder op door Griffioen te laten ingrijpen in het verhaal, acteurs te onderbreken of zelfs te vervangen door een witte actrice (Rosa da Silva), onder het mom van ‘even een andere kleur’. Aanvankelijk gaan alle spelers mee in deze onderdrukking. Uiteindelijk komt Montoya (als King) in opstand tegen Griffioen. Zo neemt hij weer de leiding over zijn eigen verhaal. Deze daad van rebellie maakt op een heldere manier duidelijk wat King destijds in het groot voor elkaar kreeg.

Desondanks wordt het niet heel duidelijk waarom nu net die witte Rosa da Silva Strange Fruit moet zingen, behalve dan dat ze een prachtige stem heeft. Vreemd, maar het is wél aan de muziek en de formidabele band (Gianni Noten, Timothy Bennet en Djuwney) te danken dat Martin Luther King, ondanks de heftige thematiek, een licht verteerbaar geheel is geworden.

Daarom was het afgelopen donderdag ook de gedroomde opening van Het Krakeling Festival dat nog tot 14 oktober duurt. Hiermee viert het Amsterdamse jeugdtheater zijn 40-jarige bestaan – en toont het zijn gevoelige neus voor belangwekkend jeugdtheater.

Martin Luther King (8+) door Urban Myth

tekst en regie: Jörgen Tjon A Fong.

4/10, Theater De Krakeling, Amsterdam.