AlbumrecensieSemele

Wanneer Jupiter met zijn schichten smijt, spuwt Gardiners orkest vuur in Händels Semele ★★★★☆

Het publiek in de Londense Covent Garden werd in de vastentijd van 1744 nogal overdonderd. Er klonk geen oratorium geënt op het Oude Testament, zoals gebruikelijk, maar een werelds muziekdrama dat ook nog eens in het Engels werd gezongen: Semele. Componist Georg Friedrich Händel trakteerde op drie akten, gebaseerd op een Grieks mythologisch verhaal, met goden en stervelingen die zich constant misdragen en elkaar bedriegen.

Dirigent John Eliot Gardiner nam de opera op met zijn ensemble English Baroque Soloists, het Monteverdi Choir en solisten.

Oppergod Jupiter is weer eens verliefd, dit keer op het sterfelijke meisje Semele. Zul je net zien dat ze op het punt staat te trouwen. Semele wordt gezongen door sopraan Louise Alder, glashelder in zowel intonatie als dictie. Haar coloraturen in No, no, I’ll take no less zijn duizelingwekkend, haar bijna gefluisterde sterfscène ontroert.

Minder lieflijk maar opwindend is de veelkleurige stem van mezzosopraan Lucile Richardot in een dubbelrol. Als bezorgde zus Ino klinkt ze helder, met een kalme, diepe ondertoon. Als bedrogen echtgenote Juno flitst ze in de aria Hence, Iris tandenknarsend van donkerbruine borststem naar schrille hoogte, de ingehouden woede bijna tastbaar.

Gardiner zet de ouverture te sleperig in, maar algauw spuwt het orkest vuur in razende toonladders, wanneer Jupiter met zijn schichten smijt. In het slotkoor bulderen pauken, schallen trompetten en zet het koor jubelend en fugatisch een sterke gelijkenis in met het beroemde Hallelujah uit Messiah.

English Baroque Soloists

Semele

Klassiek

★★★★☆

SDG

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden