Wagner - Das Rheingold

Fraaie samenvatting

Roland de Beer

Cruciaal in George Tsypins toneelbeelden voor Wagners vierluik Der Ring des Nibelungen bij de Nederlandse Opera is de spanning van de zwaartekracht.
Het begint al in de openingsscène van Das Rheingold, waar de dwerg Alberich (bariton) kikkerachtige Rijndochters tracht te versieren op een speelvlak met levensgevaarlijke helling. In het onderaardse bedreigt een hangende monsterconstructie het welzijn van het Nibelungenvolk. Dalende, stijgende en exploderende vuurpotten tarten de wetten van Newton en de brandweer.

Zie dat maar eens samen te vatten op een tv-scherm. Regisseur Vermeiren en zijn cameralieden van de NPS leveren knap werk, met attente schakelingen en doordachte cameraopstellingen, waarbij de wankele kosmos van Wotan en de trieste gedragingen en reuzen en dwergenboeven vanuit onverwachte hoeken worden geobserveerd. De keerzijde van deze historische productie, met haar bruggen en haar her-arrangementen van toneel en orkest, is dat de geluidsploeg microfoons tekort kwam. De stemmen van Bröcheler, Henk Smit (Alberich) en Chris Merritt (Loge) en de fagotten en trombones van het Residentie Orkest doen minder dan je verwacht. Daar is het ook een Ring voor: altijd kan het beter. Zie de bonus-documentaire De Ring gesmeed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden