WEEK VAN DE HOOFDREDACTEUR Philippe Remarque

Waarom we niet-vaccinerende moeders aan het woord laten

Ik was blij dat we donderdag niet alleen het nieuws in de krant hadden over een koepel van crèches die voortaan niet-gevaccineerde kinderen weigert, maar ook twee moeders  die vertelden waarom ze volharden in hun beslissing het kind oningeënt te laten. Hun redeneringen waren onthullend: ze hadden van vrienden en artsen dingen gehoord en conclusies getrokken die volgens de wetenschappelijke consensus van geen kanten kloppen. Deze manier van denken is een belangrijk maatschappelijk verschijnsel. De vaccinatiegraad is er zorgelijk laag door geworden en er zijn stevige maatregelen op komst van crèches en overheden. In onze commentaren steunen we die maatregelen. Onze wetenschapsredactie heeft de griezelverhalen van de antivaxxers meermaals uitgebreid weerlegd. We hadden vorig jaar ook een mooie datavisualisatie die toont waarom een hoge vaccinatiegraad nodig is, en hoe ziekte kan terugkeren als die te laag is.  Maar de krant is ook op aarde om  verschijnselen als een antivaccinatiebeweging te verslaan, inclusief de gedachten van de ouders die zich hebben laten overtuigen. Ik ben het dan ook volstrekt oneens met critici die donderdag meenden dat wij zulke mensen niet aan het woord mogen laten. Wij laten voortdurend mensen aan het woord met wie we het niet eens zijn. Omdat we de werkelijkheid beschrijven, niet een wenselijke wereld met louter goedgekeurde standpunten. Doodzwijgen druist in tegen alles waar wij voor staan.

Het is wel zaak om bij onzinbeweringen die lezers op een dwaalspoor over hun gezondheid kunnen brengen de wetenschappelijke waarheid te vermelden: in dit geval dat vaccinaties veilig zijn en de dood van kinderen voorkomen. Dat ging niet helemaal goed op papier, zie de ombudsman vandaag.  

Het blijft lastige materie. Zo juich ik de beslissing van onze uitgever toe om een gewraakte antivaccinatie- advertentie niet meer te plaatsen. Die prijst beweringen aan die volgens de Reclame Code Commissie gevaarlijk zijn. Maar ik vind het ook goed dat onze verslaggeefster Margriet Oostveen de ondernemer achter die advertenties portretteert. De journalistiek moet altijd nieuwsgierig blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden