Waarom Waylon en Ilse zo goed zijn - en niemand dat eerder zag

Nederland staat in de kanshebberslijst voor de overwinning op het Eurovisie Songfestival op een derde plaats bij bookmakers, vlak achter Zweden (1) en Oostenrijk (2) en met ruime voorsprong op Armenië (4). En dat met een liedje dat in de communis opinio bepaald saai werd gevonden.

Terecht word je nu uitgelachen als je zegt dat je het altijd al een goed liedje hebt gevonden. Maar wij hébben het altijd best een goed liedje gevonden. Verzorgd, chic, smaakvol. Alleen, net als bijna iedereen, een beetje saai, want climaxvrij, van tatarataa verstoken, dus betrekkelijk kansloos.

Beter geluisterd
Hadden we nog maar iets beter geluisterd. In popmuziek draait het niet per se om climaxen, maar om de hooks, van die stukjes die op een lekkere manier blijven hangen. Calm after the Storm zit er vol mee. Het steeds herhaalde couplet, met die eenvoudig stijgende toonvolgorde; het 'Hoooo, skies are black and blue', het kietelende steelgitaartje, het tsjoekende ritme van bas en drums. Van die momenten die je na een paar keer horen aan hoort komen, de verwachte verrassing - de essentie van een pakkend nummer.

Popmuziek is ook - en dat wordt vaak genoeg vergeten, veracht of alle twee - beeld. En dat oogt fantastisch, onder regie van de Belg Hans Pannecoucke. Zwart-donkergrijze visuals maken het duo cool, de snelweg op de vloer versterkt de Americana-bergritassociatie en vooral: de regie zet vol in op close-ups. Dat schept contrast met de showtotalen van de andere acts en vooral: het is gewoon heel aantrekkelijk om naar aantrekkelijke gezichten te kijken. Niet voor niets stegen de Linnets ná hun optreden ineens als een malle in de lijsten.

Beeld anp

Niks galajurkensloeries
Het beste van het nummer: het klinkt als popmuziek van nu, als iets wat je in de charts kan tegenkomen. Dat ligt aan de sound, aan de gespierde, bassige klanken gecombineerd met een authentiekige instrumentatie. Het duo ziet er ook nog uit of ze van een modern glamourfeestje komen, goed haar, goeie jurk, ehm, prima hoed. Niks galajurkensloeries, niks verkleedkisthumor. Het stemmende publiek is niet gek. Dat kijkt en luistert ook naar Pharrell en John Mayer en Aloe Blacc en George Ezra.

Waarom zou je dan Gordon naar het festival sturen? Voor de tweede keer op rij (dank, Anouk) heeft Nederland succes met een nummer dat je als 'betere popmuziek' zou kunnen omschrijven. Dat is de sleutel voor de toekomst. Niet denken dat het succes per se te danken is aan de relatieve rust, want er staan altijd ook heel onrustige liedjes in de top-10 van de einduitslag. En nóóit meer iets inzenden dat krampachtig aansluiting zoekt bij de verondersteld lelijk-ordinaire smaak van het festivalgemiddelde.

Nee: je hebt gerede kans van slagen met lekker klinkende, goeie, toegankelijke popmuziek, gemaakt door mensen die daar bewezen verstand van hebben. Dat treft: Nederland maakt al jarenlang een popmuzikale renaissance door; van Taymir tot Dio tot Jett Rebel tot de Jeugd van Tegenwoordig tot The Opposites tot Bo Saris tot Mr Probz wemelt het van de ervaren muzikanten die weten hoe ze de achterste rijen op de banken krijgen, op een verrassende, internationaal klinkende manier. Blaudzun kan ook, als onze eigen Conchita Wurst.

Hoe te selecteren? Je kan hopen dat zich vanzelf weer een nieuwe topact aanbiedt, maar die kans is klein. Dus hebben we een selectiecommissie nodig met een goed oor voor moderne pop. Wij zeiden het eerder en we zeggen het weer: laat de selectie, al dan niet uitgebreid met iets voorrondeachtigs, via 3FM lopen. Met Serious Talent hebben die een naam in het oppiepen van de Nederlandse pop. De trots op een goede songfestivalbijdrage is natuurlijk best genant, maar ook té leuk om uit handen te geven.

Volg vanavond het liveblog over het Songfestival op Volkskrant.nl

Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden