Waarom toch steeds die kinderen van beroemdheden?

Iris Law, dochter van Jude, krijgt de jeugd aan overhemden van 199 pond en Helmut Lotti doet wéér een plotse onthulling.

Screenshot uit de Burberry-reclame met Iris Law.

Het begon op te vallen dat Burberry, merk van kledingstukken met ruit, erg vaak de kinderen van beroemdheden inschakelt voor hun campagnes. Tot nu toe: Romeo en Brooklyn Beckham, de zoon van Brian Ferry, Lizzy Jagger, de kleindochter van Keith Richards (zijn kinderen zijn veel te oud om fruitige reclames voor luxemerken te maken) en sinds deze week ook Iris Law, de 16-jarige dochter van Jude Law en Sadie Frost. Zij maakt reclame voor de nieuwe lippenstift van Burberry, waarbij ze verschrikt en in badjas gekleed in de camera kijkt.

Nu is het gebruikelijk dat modemerken modellen inzetten die lichtjaren jonger zijn dan de werkelijke klanten, maar, vroeg de Daily Mail zich af, waarom toch steeds de kinderen van beroemdheden? Ze vroegen een welwillende winkelwetenschapper om dit te analyseren. Het blijkt te passen in de zogenoemde mini-me-trend, waarbij volwassenen die van luxe kledingmerken houden hun kind het liefst zoveel mogelijk in dezelfde outfits als zichzelf willen steken. En de kinderen van beroemde mensen zijn makkelijk herkenbaar als mini-me's.

Het werkt, volgens de Mail: tieners kopen bij Burberry geruite overhemden van 199 pond en lipglossjes van 26 pond. Ze zeuren eindeloos aan hun ouders' hoofd om dit soort items, dus de Mail maakte er een top-tien van. Hoog op de verlanglijst scoort een sleutelhanger in de vorm van een harig teddybeertje met een roze strik om zijn nek en een gouden hanger aan zijn hoofd waarop subtiel 'Burberry' staat. Bedankt, Iris Law.

Tekst gaat verder onder de video.

Toupet

Nieuws brengen is allang niet meer de enige taak van een krant. Iedereen kan op internet de laatste nieuwtjes tot zich nemen, dus de taak van de nieuwsmedia is: achtergronden beschrijven, dwarsverbanden leggen.

We vonden een parel van de journalistiek van deze tijd op de Telegraaf-site, over Helmut Lotti: 'Hij houdt lange tijd de schijn op en doet alsof er niets aan de hand is, maar dan ineens mag iedereen het weten! Precies zoals de Vlaamse HELMUT LOTTI omging met het geheim van zijn toupetje, zo maakt hij - nu al voor de derde keer - een einde aan een huwelijk!'

Dan weet je dat de verslaggever de sterren in de smiezen heeft. Kondigt Helmut Lotti van de ene dag op de andere zijn scheiding aan, dan denkt die journalist niet: 'Ha, leuk, scheidingsnieuws!' Nee, hij denkt vérder. Hij denkt: 'Hé, dit doet me denken aan die keer dat Helmut Lotti al net zo plots onthulde dat hij een toupet had. Ik zie een dwarsverband.'

Het zette ons ook aan het denken over sterrentoupetnieuws in algemenere zin. Zoals die keer dat Marc-Marie Huijbregts in DWDD onthulde dat hij jarenlang een toupet had gedragen. Dat was net zo plots als Helmut Lotti.

Maar goed: er ís eigenlijk geen ander manier dan plots en zeer openlijk onthullen dat je een toupet hebt. Je kunt niet zeggen: 'Ik heb misschien een toupet' of 'Ik heb een beetje een toupet' of 'Ik ontken noch bevestig dat ik een toupet heb'. Je hebt een toupet of je jokt erover. Het is nog makkelijker om half te verhullen dat je zwanger bent dan half verhullen dat je een toupet hebt. Zie Amal Alamuddin, de vrouw van George Clooney. Daarmee zitten we nog weken in de is-ze-zwanger-of-niet-kermis.

Zanger Helmut Lotti in 2010. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden