Waarom steeds meer vrouwen voor de nieuwste beautytruc kiezen: wimperextensions

De industrie is met een razendsnelle opmars bezig

Hoe komt het dat steeds meer vrouwen steeds langere, vollere wimpers hebben? Wimperextensions zijn de nieuwste beautytruc - en de industrie groeit razendsnel.

Beeld Krista van der Niet

Is het u ook opgevallen? Dat die ene caissière bij de supermarkt opeens wel héél lange wimpers heeft rondom haar reeënogen? En niet alleen zij, ook de buurvrouw, de huisarts en een vrouwelijke collega kunnen zomaar van die plots gegroeide dikke, zwarte wimpers hebben. Wimpers die gekrulder zijn dan met de beste wimperkruller en mascara te bereiken valt, maar toch natuurlijker ogen dan opgeplakte valse wimpers. Dat zijn wimperextensions: losse wimperhaartjes die met lijm, één voor één, aan de eigen wimpers zijn vastgeplakt.

Schoonheidssalons om wimperextensions te laten zetten, zijn ineens overal: in Amsterdam alleen al zijn er achttien. Maar het is niet slechts een randstedelijk fenomeen, ook in een dorp als Geldermalsen kun je op drie plekken terecht: de vraag naar wimperextensions groeit, en de één- tot driedaagse opleiding tot wimperstylist vaart er wel bij. De cursus kost een paar honderd euro en veel cursisten beginnen daarna een eigen boetiek. Deze studio's zitten vervolgens vaak weken of maanden vooruit volgeboekt. Zoals wimperstylist Nina van Veluw, 'specialist in permanente make-up', met een eigen studio in Amsterdam zegt: 'Het is niet eens meer een trend te noemen; voor veel vrouwen zijn wimperextensions al routine.'

Nooit meer mascara aanbrengen (en verwijderen) en toch geen blote-billengezicht: dat klinkt ideaal. Waar komt de plotselinge belangstelling vandaan? Niet alleen schreven bladen als Vogue, Elle en MarieClaire over het verschijnsel, ook The New York Times en Forbes schrijven over de groeiende industrie van wimpersalons. Op YouTube heeft vlogger Monica Geuze (413 duizend volgers) vier filmpjes gemaakt waarin ze vertelt over haar eigen wimperextensions. De video 'Mink eyelash extensions' van beautyvlogger Mascha Feoktistova (Beautygloss, 611 duizend volgers) is bijna 260 duizend keer bekeken.

Cleopatra

Lange, gekrulde wimpers - een van de zeven schoonheden - zijn al eeuwen geliefd: Cleopatra zou haar wimpers al met kohl hebben ingesmeerd. Mascara zoals we die tegenwoordig kennen, werd pas in de 19de eeuw uitgevonden, door de Franse scheikundige Eugène Rimmel. Valse wimpers kwamen in dezelfde tijd op: in 1899 stond in de Britse regionale krant de Dundee Courier dat vrouwen korte stukjes hoofdhaar aan hun oogleden lieten naaien, om zo vollere wimpers te krijgen. Het ooglid werd ter verdoving ingesmeerd met cocaïne. In 1921 verkreeg de Canadese Anna Taylor een patent op valse wimpers: een maanvormig reepje stof met haartjes erop geplakt. Het Canadese reclamebureau Gale schrijft in zijn Business Insights dat de Noord-Amerikaanse nepwimperindustrie in april 2016 ruim 113 miljoen dollar waard is.

Wanneer en waar wimperextensions zijn uitgevonden, is onbekend, maar waarschijnlijk in Japan of Zuid-Korea in de jaren 2000. De techniek raakte wijdverspreid in 2005, toen beroemdheden als Lindsay Lohan, Paris Hilton en Jennifer Lopez ermee begonnen.

De afgelopen jaren werden wimperextensions populairder door sociale media. Onder invloed van vloggers en bekende instagrammers veranderde make-up van aard. Waar eerder een natuurlijke look het ideaal was, mag make-up tegenwoordig duidelijk gezien worden. Op YouTube laten beautyvloggers zien hoe je je precies zo kunt opmaken zoals zij: met strak getekende wenkbrauwen, perfect gestifte lippen en een gezicht waarop schaduwen en glans zijn aangebracht met diverse tinten foundation.

Marjolein van Oostrum, woordvoerder van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV), stelt dat sociale media voor een groei in de verkoop van make-up hebben gezorgd. Hoewel de totale omzet van de cosmeticamarkt in Nederland de afgelopen jaren daalde, stijgt de markt van de decoratieve cosmetica. Hieronder valt foundation, mascara en lippenstift. Waar de omzet in 2013 nog 355 miljoen was, was dit in 2016 389 miljoen .

Gepriegel

De aandacht voor make-up in het algemeen maakt dat wimperextensions gebruikelijker worden, merkt ook wimperstylist Pomme de Roo (29). De Roo begon vier jaar geleden vanuit huis, maar heeft inmiddels haar eigen salon Pomme's Lash Bar in Heerhugowaard en werkt bij Beauty by Soraya in Amsterdam en Lelystad. 'Net als nepnagels zijn wimperextensions een blijvende trend', zegt ze. 'Jonge meiden willen nu zelf extensions leren zetten.'

Het zetten van wimpers is een ongelofelijk gepriegel. 'Je moet met twee pincetten werken om de haartjes zo dicht mogelijk tegen de wimperrand te plakken', vertelt De Roo. De eerste afspraak duurt het langst: dan moet je tot twee uur lang zo stil mogelijk liggen. Als de haartjes eenmaal op je wimper zijn geplakt, mag je 24 uur niet douchen, sporten of naar de sauna, zodat de lijm kan drogen. 'Jonge meiden willen vaak heftige wimpers, zoals Kim Kardashian, oudere vrouwen willen het iets natuurlijker', zegt De Roo.

De ene wimperextension is de andere niet: hoe meer krul, hoe dramatischer het effect. Je kunt voor dunne of dikkere haren kiezen (tussen de 0,05 en 0,1 millimeter dik) en die kunnen weer kort of lang zijn (van 8 millimeter tot anderhalve centimeter). Er zijn verschillende materialen: kunststof, zijde of nerts. De laatste optie is het duurst en het meest omstreden - want bont - maar die uitvoering oogt het natuurlijkst. Normaal hebben mensen ongeveer 130 bovenwimpers; met extensions kan dit aangevuld worden met 80 tot 120 haren. De prijs ligt, afhankelijk van de soort haartjes, ergens tussen de 75 en 125 euro. Voor twee ogen, dat wel. Het zetten van onderwimpers, nog relatief nieuw, is voordeliger: voor twee ogen betaal je tussen de 25 en 35 euro.

Dat je door de extensions geen mascara meer hoeft te gebruiken, wil niet zeggen dat je geen tijd kwijt bent aan je wimpers: je moet ze elke ochtend en na het douchen kammen met een schoon mascaraborsteltje, anders worden ze 'rommelig'. En omdat de extensions aan je eigen wimpers zitten vastgeplakt, die net zoals hoofdhaar groeien en uitvallen, vallen je extensions ook na verloop van tijd uit en dan moet je weer nieuwe laten aanbrengen.

Vrouwen met geld

Wimperextensions zijn zo alleen weggelegd voor vrouwen met geld. Dat wil zeggen; voor de dure behandelingen bij professionele salons, want je kunt de extensions ook thuis door amateurs laten zetten. De Roo: 'Vrouwen zonder diploma bestellen op internet wimpers en lijm uit China. Via Marktplaats bieden ze dan aan om deze bij klanten aan te brengen voor 25 euro. Dan weet je dat ze goedkope materialen gebruiken, anders halen ze de kosten er nooit uit.'

Volgens De Roo zetten amateurs de wimperextensions vaak minder mooi en daarbij zijn er risico's. De lijm kan ervoor zorgen dat de extensions te zwaar worden en dan trekken ze aan het ooglid. Verder kunnen allergische reacties voorkomen bij goedkopere producten en daardoor kunnen je ogen ontsteken.

Charlotte Batenburg (29), die voor haar blog Pinky Polish schrijft over nagellak, make-up en huidverzorging, stopte na vier keer met wimperextensions. Hoewel ze, mits goed gezet, je eigen wimpers niet horen te beschadigen, kan dat toch gebeuren, vooral als je ze probeert te verwijderen met olie. 'Ik had lange wimpers, maar eindigde met korte, rechte sprietjes nadat ik eenmaal extensions had gehad.' Maar het vervelendst vond ze het verslavende element: 'Je raakt gewend aan je lange wimpers, maar daarvoor ben je afhankelijk van een specialist. Je moet ze om de paar weken bij een professional laten zetten en dat kost veel tijd en geld.' Bovendien: één keer wimperextensions doet verlangen naar langer, voller, méér. Zoals De Roo zegt: 'Ik begon met korte, natuurlijke extensions en eindigde met extreem volume.'

Zo is het uw caissière met die reeënogen natuurlijk ook vergaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.