Waarom Serious Request zo'n succes is

Elk jaar groter, elk jaar meer acties, elk jaar meer geld. Serious Request, de actie van radiozender 3FM om geld op te halen voor een goed doel door luisteraars te laten betalen voor een aangevraagd nummer, gaat over drie dagen van start vanaf de Beestenmarkt in Leiden. Het lijkt niet op te kunnen en dat is voor een groot deel te danken aan vrijgevige radioluisteraars en actievoerders. Waarom groeit Serious Request elk jaar uit tot een nog groter succes?

Dj's Gerard Ekdom (links) en Giel Beelen in het Glazen Huis, vorig jaar. Beeld anp

Door de muziek
800 euro voor een nummer? Het is tijdens de actie geen uitzondering. Mensen willen betalen voor muziek, als het geld maar wordt besteed aan een goed doel. Niet per se omdat een nummer horen dat je al van binnen en buiten kent zo ontzettend veel beter voelt dan het schrijven van een cheque of het overmaken via elektronisch bankieren. Maar nu heb je het gevoel het voor de dj's te doen. Die drie mannen (in dit geval) die plezier hebben in radiomaken en wel weten hoe ze een publiek enthousiast krijgen.

Komt bij dat bands dit jaar - uiteraard tegen betaling - hun demo kunnen laten draaien op de nationale radio. Hoogst geboden bedrag vandaag: 2517 euro, voor Loving You van 30EUROLIVE. Inderdaad, nog nooit van gehoord. Maar dat verandert.

Door het doel
Wat 3FM samen met het Rode Kruis knap doet, is de aandacht vestigen op een doel dat nu eens niet de nieuwskolommen beheerste, het afgelopen jaar. In dit geval moeders in conflictgebieden, die door oorlog of honger, medische hulp, onderdak en voedsel nodig hebben. Grote inzamelingsacties hebben nu eenmaal een aansprekend doel nodig. Hoe cynisch het ook klinkt, ze varen wel bij beelden uit door aardbevingen of overstromingen getroffen gebieden. Heel aansprekend zijn de doelen waarvoor 3FM geld inzamelt in die zin doorgaans niet. Maar daarom misschien wel belangrijker.

Door het land
Geen basisschool in welke uithoek van Nederland dan ook, of men lijkt een actie op poten te zetten tijdens de week van Serious Request. Daar zou je wederom cynisch over kunnen doen: 'opeens' zetten bedrijven, scholen, zwemverenigingen en bridgeclubs zich in voor een goed doel, als er maar een glazen huis op een plein ergens in een (middel-)grote stad staat (of in dit geval op pontons in het water bij een plein). Maar: het werkt; de veilingen, de sportieve prestaties tegen vergoeding, de collectes. Elk jaar haalt 3FM meer geld op, tot ruim 7 miljoen euro tijdens de vorige editie. Vorig jaar kreeg de actie voor het eerst geen bijdrage van de Nederlandse regering.

Serious Request, drie dj's in een huis die radio maken voor een goed doel zonder zelf iets te eten, ontketent in de dagen voor Kerst een collectief gevoel van bereidwilligheid. Dat is een prestatie op zich.

Het Glazen Huis dit jaar, op de Beestenmarkt in Leiden. Beeld anp
3FM-dj's Timur Perlin (midden), Gerard Ekdom (links) en Coen Swijnenberg (rechts), die dit jaar radio maken vanuit het Glazen Huis. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.