Waarom ruilen NPO en Netflix hun series niet gewoon uit?

Hoewel het Commissariaat voor de Media (CvdM) gisteren toestemming gaf aan de producent van Smeris en Feuten om deze tv-series aan Netflix te verkopen, is het vrijwel zeker dat ze uiteindelijk niet bij die aanbieder te zien zullen zijn.

Dennis van de Ven tijdens opnames van de politieserie Smeris Beeld anp

Het overkoepelende orgaan van de publieke omroepen, de NPO, beraadt zich momenteel over de eventuele verkoop van de in coproductie met tv-producent Pupkin gemaakte series aan 'de concurrent'. Maar vooruitlopend op dit officiële 'nadenken' laat een woordvoerster alvast weten dat het 'natuurlijk vreemd is om je waardevolle 'parels' weg te zetten bij een commerciële andere partij'. Een deal lijkt dus ver weg voor de producent.

Maar Pupkin stelt dat het nu niks kan verdienen aan de series. Mensen die eerdere seizoenen willen zien, zouden veroordeeld zijn tot illegaal streamen of downloaden. Het zocht daarom contact met het Amerikaanse Netflix - want daar zouden de eerste seizoenen van Smeris, Feuten en Van God Los prima tussen het bestaande aanbod van honderden vooral Amerikaanse en Britse series kunnen passen - en vervolgens met het Commissariaat, dat toezicht houdt op de media in Nederland.

De officiële route loopt verder via de NPO. Het CvdM toetst of een dergelijke activiteit toegestaan is vanuit wet- en regelgeving. De NPO toetst ook en gaat na of een nevenactiviteit schadelijk kan zijn voor de positie van de publieke omroep in zijn geheel. 'Omdat we dit verzoek pas dinsdag binnen hebben gekregen, zal hier net als bij het CvdM enige tijd overheen gaan voordat we hier een besluit over kunnen nemen.'

Maar als de NPO akkoord gaat, is het ook nog maar de vraag of Netflix ze nog wil hebben. Netflix Europa laat desgevraagd weten dat er niet meer wordt gesproken over aankoop van genoemde series. 'We zijn ook niet betrokken bij die procedure bij het Commissariaat'. Netflix wil ook niet vooruitlopen op het eventuele geval dat de NPO wel akkoord gaat met verkoop van de series.

Exclusief
Waar zit het probleem? Hoewel Omroep BNN-VARA en het Commissariaat lieten weten het prima te vinden dat Pupkin oude seizoenen van hun oude hitseries verkoopt, is de NPO daar helemaal niet zo blij mee. Ze willen de 'originals' van de publieke omroepen liever exclusief aanbieden op NPO Plus, de eigen betaalde gemistdienst die vanaf 2016 verder wordt uitgebouwd tot een volwaardige publieke equivalent van Netflix.

Deze nieuwe dienst is onderdeel van het NPO-beleidsplan voor de komende jaren, waarin de verschuiving van lineair kijken naar on demand onverminderd door zal gaan. Om dan sterk voor de dag te kunnen komen, is een exclusief aanbod onontbeerlijk. Als Smeris, Feuten, maar ook tv-hits als Penoza en Overspel straks al zijn verkocht aan Netflix heeft de nieuwe NPO On Demand-dienst minder unieke content te bieden.

De NPO bevestigt dit beeld: 'Dat maakt onze eigen dienst straks minder aantrekkelijk. Het zijn voor de publieke omroep gezichtsbepalende en kostbare genres. Dit publieke aanbod willen we zoveel mogelijk bundelen en aanbieden op een herkenbare plek via de eigen on-demand/terugkijkdiensten. Waar vervolgens ook programma's van andere omroepen te vinden zijn die niet vanzelfsprekend een groot publiek trekken.'

Beeld anp

House of Cards
Daarbij ziet Netflix op zijn beurt ook de bui al hangen: want als het uiteindelijk de NPO-series zou mogen kopen, wil de NPO uiteraard ook de beschikking kunnen krijgen over Netflix-hits als House of Cards en Orange is the New Black. En dat is voor Netflix weer een brug te ver. De aanbieder wil zich juist verder onderscheiden met eigen 'originals', die hun kracht verliezen als ze ook op lineaire zenders zouden worden uitgezonden.

Netflix wees eerder al eens RTL de deur, nadat ze nota bene zelf naar de aankoop van RTL-series visten. Arno Otto, directeur digitaal bij RTL, zei daarover destijds: 'Netflix wilde RTL-dramaseries aanbieden. We hebben 'nee' gezegd. Toen ze bleven zeuren heb ik tegen ze gezegd: prima, maar dan wil ik de exclusieve rechten op jullie originals zoals House of Cards. Nee, nee, zeiden ze: die eigen tv-producties zijn onze succesformule.'

Eigen winkel eerst
En zo blijft iedereen focussen op de eigen winkel. RTL zet verder in op de betaalde on demand-dienst Videoland, waar onder meer Divorce, Zwarte Tulp en Moordvrouw te zien zijn. De NPO ontwikkelt NPO Plus door, gaat met producenten om de tafel om alle rechten te regelen, met uiteindelijk alle seizoenen Penoza, Overspel en Flikken Maastricht op één plek: 'Voor ons zijn de eigen en zeer herkenbare en onafhankelijke Nederlandse producties speerpunt, die bundelen we en we zetten vol in op een eigen betaalde terugkijkdienst waar een mooie mix aan publieke programma's te vinden is.'

Actrice Monic Hendrickx op de set van de KRO-NCRV-misdaadserie Penoza. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden