Blik testDe Nissan e-NV200

Waarom rijden al die pakketbezorgers nog niet in elektrische busjes? Blik testte die van Nissan

Blik test auto’s, signaleert opvallende autozaken en doet daarvan elke twee weken verslag. Vandaag de Nissan e-NV200.  

De Nissan e-NV200

Er zijn er nog veel te weinig en dat is aan de ene kant onbegrijpelijk, maar aan de andere kant ook weer niet: het elektrische busje. Als stadsbewoner zou Blik willen dat elke bezorger zijn vieze diesel gezwind  inruilt voor een elektrisch exemplaar. Dat is qua uitstoot prettig voor de bewoners. En juist in de stad loont het ook voor de automobilist. Een moderne elektrische auto is namelijk in staat elektriciteit op te wekken tijdens het rijden, specifieker: tijdens het remmen. En aangezien je dat in de bebouwde kom aanzienlijk meer doet dan op de snelweg (de file even buiten beschouwing gelaten), is zo’n elektrisch busje voor alle pakket- en boodschappenbezorgers ideaal. 

Nissan doet graag geloven dat de cabine een mobiel kantoor is. Een kantoor met veel flessenhouders dan toch.

Dus logisch dat veel fabrikanten (waaronder PSA en Toyota) al enige tijd zo’n busje aankondigen (ze lijken er dit najaar daadwerkelijk te komen), maar vooralsnog hebben alleen Volkswagen, Mercedes en Renault/Nissan er een beschikbaar. Blik stapte in de prettig geprijsde Nissan e-NV200, die gelukkig al volop waarneembaar is in het stadsverkeer. Hij is er in een 7-persoonsuitvoering, maar wij namen, om ons ouderwets echt klusser te voelen, de bedrijfsvariant, met de maximale laadruimte dus. Wat direct opviel, was dat er in de cabine alom houders aanwezig zijn voor thermosflessen, flessen water en wat al niet meer, dat we bij het stoplicht de bestuurder van een Range Rover recht in de ogen konden kijken en dat de actieradius opmerkelijk bescheiden is. Weliswaar denkt de auto, volledig opgeladen, bij het wegrijden nog dat hij 264  kilometer ver zal kunnen, na 5 kilometer is hij tot een nieuw inzicht gekomen en meldt het display nog 180 kilometer. En na een half uur op de snelweg is hij in staat een betrouwbare voorspelling te doen: na 170 kilometer is het wel uit met de pret, mits je je aan de maximumsnelheid van 100 en liever nog 90 kilometer per uur houdt. 

De Nissan laadt van voren. Na alle posities te hebben uitgeprobeerd, is Blik het helemaal met Nissan eens.

Nissan verdedigt zijn bij die prestatie behorende accupakket aldus: ‘De e-NV200 begint volledig opgeladen aan zijn werkdag. In de lunchpauze brengt u ’m weer op capaciteit, dankzij de 30 minuten snellader. En ’s nachts laadt hij voordelig vol in 4 tot 8 uur.’ Dat kan, in een ideale situatie, maar Blik snapt wel waarom veel aannemers en onderaannemers toch nog even wachten met de aanschaf.  

Behalve een dubbele deur achter heeft het Nissan-busje aan beide zijden een schuifdeur. Extreem handig.

Maar verder niets dan lof voor dit busje van de toekomst. Natuurlijk is mede door zijn weinig aerodynamische vormgeving de cabine niet zo stil als bij elektrische personenauto’s, maar toch: wat een verschil met die laatste dieselbus waarin Blik zat. Daaraan moesten we trouwens nog wel even denken bij het invoegen op de snelweg: het acceleratievermogen van de e-NV200 is, hoe zullen we het zeggen, nog niet helemaal ‘elektrisch’. Het zijn smetjes op een verder gerieflijke ervaring. Nissans busje is gerust luxe te noemen, zeker de door Blik gereden Business-uitvoering; zaken als navigatie en achteruitrijcamera zijn ook bij dit type auto al standaard geworden. En dankzij de prima stoelen hadden we na 170 kilometer uitgerust de 4,2 mspullen kunnen uitladen – als we die hadden gehad.

Gereden

Nissan e-NV200 Optima Business

Prijs € 42.192,70 (vanafprijs € 38.744,20)

Gewicht 1.490 kg

LxBxH 456x176x185 cm

Laadruimte 4,2 m3

Accu 40 kWh

Vermogen 80 kW (109 pk)

Actieradius WLTP 200 km 

Kamperen

Nissans elektrische busje is er ook als camper, een appetijtelijke kampeerauto. Opmerkelijk genoeg heeft die de zelfde specificaties als de bedrijfswagen, dus een 40 kWh-accu. Wie naar de Noordkaap wil, zal met deze auto vaak aan de laadpaal moeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden