Waarom nog naar de bios?

Het is gangbaar dat een film eerst maanden in de bioscoop is te zien, voordat hij op tv komt. Maar Netflix breekt met die wet en kocht Beasts of No Nation op.

Idris Elba en Abraham Attah in Beasts of No Nation, de film die door Netflix gekocht werd voor 12 miljoen dollar. Beeld Netflix

Waarom zou je voor een film naar de bioscoop gaan als je hem ook meteen (legaal) online kunt kijken? Met die vraag worstelt de filmindustrie door de lancering van ­Beasts of No Nation, de eerste door Netflix opgekochte film, die vrijdag in Amerika in een beperkt aantal kleine bioscopen en tegelijkertijd wereldwijd op de streamingdienst wordt uitgebracht.

De grote ketens wilden de film niet uitbrengen, ook in Nederland niet. Het is gangbaar dat een film minstens drie maanden op het witte doek wordt vertoond, voordat hij thuis is te zien op dvd, tv of online. Zonder die exclusiviteit zien bioscopen geen heil in de film. Een kaartje voor de bios kost immers evenveel als de maandelijkse afschrijving van Netflix.

Netflix brak eerder met de conventies van de televisiewereld door hele seizoenen tegelijk online te zetten. Vele platforms volgden het voorbeeld dat met series als House of Cards en Orange Is the New Black werd gezet. Nu wil het Amerikaanse bedrijf met dezelfde ­bravoure en een enorm budget de film­industrie veranderen.

Beeld anp

12 miljoen dollar

Voor 12 miljoen dollar werd Beasts of No Nation gekocht, de film van regisseur Cary Fukunaga (True Detective, Sin Nombre) en steracteur Idris Elba (Mandela, The Wire) over een Afrikaanse kindsoldaat (naar het gelijknamige boek van Uzodinma Iweala) die vrijdag verschijnt. Acteur Adam Sandler, bekend van flauwe komedies als Happy Gilmore en 50 First Dates, werd vastgelegd voor vier films, waarvan de eerste, Ridiculous 6, op 11 december uitkomt. Zelfs Brad Pitt heeft zich met de film War ­Machine voor liefst 60 miljoen dollar laten strikken, eind 2016 wordt die film verwacht.

Netflix is niet de enige video-on-­demanddienst die films produceert. HBO maakt al lang speelfilms, maar op Behind the Candelabra (Matt Damon, ­Michael Douglas) na komen die in principe niet in de bioscoop. Ook Amazon wil een dozijn films per jaar uitbrengen, maar dan wel met een exclusieve bioscooppremière. Een handige manier om de industrie te vriend te houden, iets waar Netflix geen interesse in heeft.

Netflix boven de bios

Voor filmmakers is Netflix een uitkomst. Een film als Beasts of No Nation heeft met een Afrikaans kindsoldaat als onderwerp niet direct een commerciële aantrekkingskracht. Door de miljoenen van Netflix wordt de film door een veel groter publiek gezien. Dat gaf de doorslag voor regisseur Cary Fukunaga om in te stemmen met het voorstel van Netflix. 'Ik wil natuurlijk dat mensen de film zien op een groot scherm. Maar ben allang blij dat een film met zo'n klein budget veel kijkers kan bereiken', zei hij in vakblad Variety. Hij roept mensen wel op om de film in één zit te kijken.

Tegen de gevestigde orde

De tactiek van de wereldwijde streamingmarktleider is altijd het schoppen tegen de gevestigde orde geweest, voor het maximale pr-effect. Elk plan leidt wereldwijd tot publiciteit, niet geheel onterecht. Iedere productie dient maar één doel: meer abonnees werven, nu zo'n 65 miljoen. Netflix heeft geen advertentie-inkomsten en is voor ­Beasts of No Nation ook niet afhankelijk van de recette bij de bios. Het bedrijf weet precies hoeveel geld er binnenkomt met abonnementen en sluit de uitgaven aan producties daarop aan.

De verwachtingen voor de eerste ­Netflixspeelfilm zijn hooggespannen: er worden miljoenen uitgegeven om de film een kans te laten maken bij de ­Oscars. Om überhaupt mee te dingen naar de felbegeerde prijzen, moet de film ten minste zeven dagen in een bioscoop in Los Angeles vertoond worden. Aan die voorwaarde heeft Netflix voldaan. Eerder was Beasts of No Nation ook al te zien op de filmfestivals in ­Toronto, Londen en Venetië, waar de ­ 14-jarige Ghanese acteur Abraham ­Attah de Marcello Mastroianni Award won voor beste debutant.

Voor de filmmakers is Netflix een redding. Dankzij de duistere, geweld­dadige en voor een westerling moeilijk herkenbare thematiek is ­Beasts of No Nation niet bepaald een commercieel vehikel. Maar door de miljoenen van Netflix hebben alle investeerders meteen winst gemaakt en wordt de film door een veel groter publiek gezien.

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden