Waarom mag een vollere vrouw haar lichaam niet laten zien?

Plussizemerk Marina Rinaldi heeft niets met veilig zwart en wijd en geldt als het Prada voor de voluptueuze vrouw.

Show van Marina Rinaldi met modellen in ontwerpen van Stella Jean. Foto .

Mode voor vrouwen met een grote maat is er genoeg - de markt voor vollere vrouwen is omvangrijk en dus lucratief - maar er is maar één plussizemodemerk dat meedoet aan de internationale modeweken. Marina Rinaldi, onderdeel van het Italiaanse Max Mara, geeft elk seizoen een presentatie tijdens de Milan Fashion Week, terwijl andere luxemerken in het plussizesegment kiezen voor een show tijdens de Full Figured Fashion Week in New York. De shows van Marina Rinaldi hebben nooit de vorm van een klassiek defilé. Aan modellen op een catwalk doet ze niet, zegt de Britse directeur Lynne Webber. 'Dan zou het alleen maar over de maten van de modellen gaan, terwijl ik wil dat de aandacht naar de kleding gaat.'

De modellen, die bij de presentaties her en der in de ruimte staan opgesteld, zijn niet te vergelijken met die van andere modeshows. Ze heten Alessandra Garcia in plaats van Gigi Hadid. Ze hebben maat 42 of 44 in plaats van 32 of 34. En ze lachen. Het publiek is wat minder modieus en opgedirkt dan bij pak 'm beet de show van Gucci, de hipste show van het moment in Milaan. Al is het niet zo dat alleen vrouwen met grote maten erop afkomen. Ook het in de regel lucifer-dunne modevolk komt kijken bij Marina Rinaldi.

Waarom? Omdat het merk, eerlijk is eerlijk, een belangrijke adverteerder is én omdat het ieder seizoen samenwerkt met een toonaangevende ontwerper. De collectie van dit voorjaar is gemaakt door Stella Jean, de Italiaans-Haïtiaanse ontwerper die met haar kleurrijke, pretentieloze en vrolijke mode al een paar seizoenen hoge ogen gooit in Milaan. De samenwerking met Jean is een slimme zet: met haar bijnaam 'de nieuwe Stella' - lees: Stella McCartney is 'de oude Stella' - geldt zij als belofte. 'Maar onze populariteit is zeker niet afhankelijk van de ontwerpers met wie we werken', zegt Webber.

Foto Marina Rinaldi

Het merk, dat sinds 1980 bestaat, is genoemd naar de overgrootmoeder van de oprichter van Max Mara. Wereldwijd heeft Marina Rinaldi 250 eigen winkels - Nederland telt er een in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat - en zo'n zevenhonderd verkooppunten. Concurrentie is er nauwelijks, want de meeste designermerken gaan maar tot maat 44.

Er zijn uitzonderingen. Calvin Klein, Tommy Hilfiger en Michael Kors hebben wel degelijk een grotematencollectie in de VS, maar geven daar geen ruchtbaarheid aan uit angst dat de associatie met dikke dames hun zorgvuldig opgebouwde imago schaadt.

Marina Rinaldi onderscheidt zich van andere designers door alle prototypes van het merk te laten maken in een Italiaanse maat 50, een Nederlandse maat 44, terwijl dat normaal gebeurt met proefmodellen in maat 34. Directeur Webber: 'Wij hebben een ander vertrekpunt. Dat moet ook: vollere lijven zijn meer driedimensionaal en ook de variatie aan lichaamstypen is groter. De ene vrouw houdt vet vast op haar billen, een andere juist op de buik of boezem. Om een goede pasvorm te garanderen, hebben veel kledingstukken niet alleen een voor- en achterpand, maar ook een zijpand. En de collectie is groot: alleen al in spijkerbroeken hebben we twaalf pasvormen.'

Nog een, en mogelijk het belangrijkste verschil met andere merken is dat Marina Rinaldi volgens Webber grotematenmode als echte mode benadert. 'In de mode is dun het devies. Maar ik heb niets met het idee dat maat en leeftijd bepalend moeten zijn voor iemands kledingstijl. Laat iedereen lekker dragen wat-ie wil.' Kom bij haar zelf, ze heeft maat 42, niet aan met de ongeschreven stijlregel dat vollere vrouwen hun heil moeten zoeken in soepjurken in gedekte kleuren.

'Alsjeblieft, zeg. Waarom zou een voluptueuze vrouw haar lichaam niet mogen laten zien? Wij hebben vier jaar geleden al een collectie met nauwsluitende curvy dresses geïntroduceerd waarmee vollere vrouwen zich net zo sexy kunnen kleden als hun slankere seksegenoten.'

Simpel gesteld zijn de kleren van Marina Rinaldi alles wat de vormeloze, zwarte gewaden van de gemiddelde grotematenwinkel níét zijn. Kleurrijk, uitbundig en elegant in plaats van plomp. Het merk is geliefd onder plussizebloggers, vrouwen met een grote maat die weigeren zich te verstoppen in wijde laagjeskleding en die daar fanatiek over bloggen.

'Dankzij de plussizebloggers is er een emancipatiegolf aan de gang onder vrouwen met een grote maat.'

Niettemin gaat intussen in de winkel nog steeds vooral donkere, effen kleding over de toonbank. Blijkbaar zit Marina Rinaldi, zoals zoveel merken, met een gapend gat tussen show en verkoop. Ligt dat aan de klanten, durven ze gewoon te weinig? 'Het is waar dat niet al onze klanten zich prettig voelen in uitgesproken kleuren, maar dat is voor ons geen reden ze niet aan te bieden', zegt Lynne Webber. 'Met onze showcollecties willen we vrouwen met een grote maat juist een beetje uitdagen en de kans geven zichzelf te echt laten zien.'

Foto Marina Rinaldi

Drie vragen aan Stella Jean

De 37-jarige Stella Novarino, die voor haar merk haar moeders meisjesnaam 'Jean' gebruikt, begon vier jaar geleden met haar label. De invloedrijke ontwerper Giorgio Armani en modejournalist Suzy Menkes waren vrijwel direct fan, in hun kielzog volgt langzaamaan de rest. Medio 2012 hing de kleding van Stella Jean in drie winkels, nu zijn dat er al 117. Ze is een van de weinige modeontwerpers die zich uitdrukkelijk voorstaat op het gebruik van verantwoorde materialen en die wordt gesteund door het Ethical Fashion Initiative van de VN, dat kort samengevat mode gebruikt om armoede te bestrijden.

Stella Jean Foto .

Wat wil je vertellen met je kleding?

'Ik wil ervoor zorgen dat handwerktechnieken die onderdeel zijn van bepaalde culturen niet verloren gaan. Daarom werk ik bijvoorbeeld samen met vrouwen in Burkina Faso en in Midden-Amerika. Over het algemeen idealiseren jongeren in die landen de westerse mode. Door hun eigen culturele erfgoed en hun vaardigheden te brengen naar de catwalk in het westen hoop ik dat ze hun eigen erfenis ook weer gaan waarderen.'

Je bent zelf slank. Kun je je wel voldoende verplaatsen in vrouwen met een grote maat?

'Natuurlijk wel. De vrouwen in mijn familie zijn echt niet allemaal slank. Slank zijn werd nooit verheerlijkt in mijn omgeving. Ik hou juist van vrouwen met rondingen en wilde vroeger ook wat voller zijn. Het zijn de dames in de modewereld die elkaar wijs maken dat je dun moet zijn om er goed uit te zien. Geen man is het daarmee eens, hoor. Ik vind dat mode niet gebonden moet zijn aan bepaalde maten. Als ontwerper heb ik een zwak voor het zandlopersilhouet van de jaren vijftig en zestig en dat silhouet komt beter uit op een voluptueuze vrouw.'

Hoe ben je te werk gegaan voor deze collectie?

'Niet anders dan bij mijn eigen collecties. De samples zijn in een andere maat gemaakt, maar ik ben niet terughoudender geweest. Er zitten vrouwelijke en kleurrijke jurken met nauwsluitende tops en een strakke taille in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.