Waarom maakt Wu-Tang slechts één exemplaar van zijn nieuwste album?

Veilig opgeborgen in een kluis in de buurt van Marrakech ligt het enige exemplaar van The Wu - Once Upon A Time In Shaolin, de nieuwste dubbel-cd van hiphopformatie Wu-Tang Clan. 'Wat wij met dit project doen is kunst, zoals het nooit eerder is gedaan in de muziekgeschiedenis', aldus Robert 'RZA' Diggs van Wu-Tang Clan tegen Forbes.

Screenshot Forbes Beeld Forbes

31 nummers en 128 minuten duurt Once Upon A Time In Shaolin met gastbijdrages van Bonnie Jo Mason, Redman en voetballers van FC Barcelona. De plaat zal eerst een wereldtour maken langs musea, galeries en muziekfestivals voordat het wordt geveild. Er zijn onder andere gesprekken geweest met Tate Modern in Londen om het werk te exposeren. RZA: 'Het is een collectors item dat maar één keer te koop is. Alsof iemand het zwaard van een Egyptische koning koopt.'

De verwachte prijs om het album één keer te mogen luisteren ligt tussen de 30 en 50 dollar. Er zullen extra veiligheidsmaatregelen genomen worden om te voorkomen dat iemand stiekem opname-apparatuur mee naar binnen neemt. 'Met één lek valt het hele concept in duigen', aldus de Nederlandse producer van het album Tarik 'Cilvaringz' Azzougarh.

Wu-Tang Clan: Ghostface Killah (Dennis Coles), U-God (Lamont Hawkins) en RZA (Robert Diggs) Beeld ap

Melkweg, Amsterdam
Het verhaal van Once Upon A Time In Shaolin begint in 1997 bij diezelfde Azzougarh, op dat moment nog student entertainmentrecht en muziekmanagement. Als hij tijdens een optreden in de Melkweg de kans krijgt op het podium met Wu-Tang Clan te freestylen, zijn de rappers zo onder de indruk dat ze hem backstage uitnodigen. 'Hij had iets dat hem anders maakte dan de rest van het publiek. Ik voelde zijn energie', verklaart RZA later.

De security van de Melkweg weigert hem toegang tot de kleedkamers en uiteindelijk duurt het nog twee jaar en een paar retourtjes New York voordat Cilvaringz in contact komt met RZA. Uiteindelijk tekent hij in 1999 een contract bij het label Wu-Tang International.

Zo'n vijf jaar geleden ontstaan de plannen voor Once Upon A Time in Shaolin, met Cilvaringz als producer. Het moet een plaat worden met een vintage Wu-Tang sound, precies de sound waar Cilvaringz tien jaar eerder zo'n fan van was.

Na vijf jaar zijn de opnames klaar. Cilvaringz in Forbes: 'Ga ik echt de plaat uitbrengen en het na een week weer zien verdwijnen?, vroeg ik me af.' Samen met RZA bedenkt hij het one-copyconcept.

 
Ga ik echt de plaat uitbrengen en het na een week weer zien verdwijnen?
De Nederlandse producer Cilvaringz

Op een speciale website schrijft Wu-Tang over Once Upon a Time: 'Een plaat met de Clans legendarische donkere funk en avantgarde-sound. Geproduceerd volgens de Wu-Tang stijl uit de jaren '90.'

'Ik denk dat dit muzikale portret een revolutie kan ontketenen in de toekomst van muziek', aldus Wu-Tang-lid Jamiel 'Masta Killa' Arief. 'Ik ben dankbaar voor de samenwerking met Ringz en heel blij om deel te mogen zijn van dit project.'

Slimme marketingtruc
Het handgemaakte zilveren kistje, ontworpen door Brits-Marokkaanse kunstenaar Yahya, gaat uiteindelijk geveild worden. Helemaal nieuw is het niet. De Franse componist Jean-Michel Jarre bracht in 1983 ook slechts één exemplaar uit van de lp Musique pour supermarché. Hij vernietigde de mastertape. Music for Supermarkets was een keer integraal op de radio te horen en werd daarna geveild.

Met de verwachte opbrengst van een paar miljoen dollar en de dure entreeprijzen bij de exposities lijkt het verhaal van The Wu - Once Upon a Time in Shaolin verdacht veel op een slimme marketingtruc.

Daar wil Wu-Tang Clan niets van weten. 'Er is crisis in de muziekindustrie. De intrinsieke waarde van muziek is teruggebracht naar nul. Door massaproductie en verzadiging is onze muziekervaring en ons vermogen om er de waarde van in te zien ernstig vertroebeld. Hedendaagse kunst is miljoenen waard door exclusiviteit. Zie dit album maar als hedendaagse kunst.'

Hoes Once Upon A Time in Shaolin Beeld Screenshot Scluzay
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.