BoekenKort

Waarom laten we het musiceren over aan de professionals?

Michael Spitzer Beeld Bloomsbury Publishing Inc
Michael SpitzerBeeld Bloomsbury Publishing Inc

Wat Yuval Noah Harari voor de mens deed, doet de Engelse musicoloog Michael Spitzer voor de muzikale mens: een alomvattend boek schrijven, vanaf de eerste stenen muziekinstrumenten van 2,6 miljoen jaar oud tot de digitale popster Hatsune Miku. Hij betrekt daarbij ook de effecten van muziek op de ontwikkeling van het menselijk brein. En hij neemt dan óók maar meteen het hele dierenrijk erbij, inclusief de samenzang van bultruggen en de melodische grammatica van vogels. Het is erg veel informatie, vaak van de hak op de tak, en wat stroef naar het Nederlands vertaald.

Maar uit elke zin spreekt Spitzers liefde voor muziek en één thema blijft als een oorwurm hangen: hoe komt het toch dat musiceren wereldwijd een collectieve inspanning is, van de Venda in Afrika tot de gamelan van de Balinezen, maar dat in het Westen de muziek – althans door volwassenen – inmiddels vooral passief wordt geconsumeerd en verder aan de professionals wordt overgelaten? Dat muziek in essentie sociaal is en participatief, daarvoor houdt Spitzer in ruim vierhonderd bladzijden een overtuigend pleidooi. (Floris Don)

Michael Spitzer: De muzikale mens. Spectrum, € 39,99.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden