Waarom is Martin Margiela een favoriet van museumconservatoren?

Eigenlijk is er amper wat bekend over de Belgische mode ontwerper Martin Margiela, maar de modewereld loopt weg met hem.

Beeld Modemuseum Antwerpen

In het ModeMuseum in Antwerpen is dit voorjaar een expositie te zien met het werk dat de Belg Martin Margiela (59) maakte voor Hermès. De ongrijpbare modeontwerper is een favoriet van museumconservatoren. Waarom?

Anonimiteit

Margiela heeft met succes een mysterie van zichzelf gemaakt. Toen de Belgische modeontwerper uit Genk in de herfst van 1988 zijn allereerste collectie liet zien, gaf hij nog persoonlijk tekst en uitleg bij zijn kleding. Maar begin jaren negentig verdween hij achter de coulissen om nooit meer tevoorschijn te komen.

Zelf heeft hij de keuze om buiten de spotlights te blijven eens uitgelegd als een vorm van protest tegen de sterrencultus die sinds de jaren tachtig rond modeontwerpers hangt. Zelfs toen hij in 1997 werd aangesteld als hoofdontwerper van Hermès, met als doel het klassieke Franse merk te verjongen, meed hij alle publiciteit.

Toen hij in 2002 een groot deel van zijn eigen merk verkocht aan modeconcern Only The Brave, was hij niet bereikbaar voor commentaar. En na zijn vertrek als hoofdontwerper, in 2009, heeft hij zich niet meer laten zien.

Ondertussen heeft zijn zorgvuldig geregisseerde anonimiteit hem in modekringen een mythische status opgeleverd. De kans dat hij nog eens publiekelijk van zich laat horen, wordt per dag kleiner. Hij zou wel gek zijn; dat kan alleen nog maar tegenvallen, zoals het optreden van een jeugdheld na 25 jaar ook niet meer hetzelfde is.

Ontwerpers-ontwerper

Zoals er schrijvers-schrijvers bestaan (schrijvers die vooral door schrijvers worden gelezen, zoals James Salter en Thomas Verbogt), zijn er ook ontwerpers-ontwerpers. Margiela is er zo een: een ontwerper naar wie alle andere ontwerpers kijken en wiens kleding door iedereen die iets met mode heeft wordt gedragen; van topmodel Kate Moss tot rapper Kanye West, ze dwepen allemaal met Margiela.

Dat komt doordat hij niet alleen maar kleding heeft gemaakt, maar met zijn ontwerpen en presentaties tegelijk commentaar heeft geleverd op ingesleten tradities. Zo stelde hij de hang naar alsmaar nieuwe spullen ter discussie door tweedehands kleding in zijn collecties te verwerken.

Beeld Modemuseum Antwerpen

Hij is zo goed omdat hij met veel invalshoeken de eerste was: de eerste die zich afzette tegen de merkengekte, door met vier steken een merkloos label in zijn kleding te zetten (de vier stiksels lijken voor niet-ingewijden een productiefout maar zijn onder kenners een statussymbool); de eerste die afstand nam van het glamourimago van de mode door shows te geven op ongepolijste locaties zoals verlaten fabrieken en garages; de eerste die modellen in kleding met opzettelijk gerafelde zomen de catwalk op stuurde; de eerste die kledingstukken letterlijk omkeerde en uitvergrootte.

Al die aspecten waarmee Margiela de eerste was, zijn inmiddels gemeengoed in de mode. Sterker nog, XXXXL-mode met rafelige randen en presentaties op ruige locaties zijn hipper dan ooit.

Margiela, de Hermès-jaren, ModeMuseum Antwerpen, 31/3 t/m 27/8.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden