Boeken Omslag

Waarom het vaak 10 voor 2 is op boekomslagen

Hans Dorrestijn: Het rimpelperspectief

Ontwerp Studio Ron van Roon.

Nijgh & Van Ditmar; € 20,99.

Het favoriete tijdstip van de horlogier is 10 voor 2 (10 over 10 mag ook). Kijk maar in de etalage van de klokkenwinkel: andere tijdstippen zul je er zelden zien. Kwestie van consumentenpsychologie: onbewust maakt ons brein van de wijzerplaat een gezichtje en met de juiste wijzerstand kijkt dat gezichtje ons op z’n vriendelijkst aan. Zet de klok op 10 voor half 8 en je hebt een sippe klok – niet best voor de kooplust.

Boekontwerpers kennen het mechanisme ook, gezien Henry Nicholls’ Sleepyhead (2018), Alan Burdicks Waarom de tijd vliegt (2017), ­Michael Breus’ The Power of When (2016) en Het rimpelperspectief, de recente mijmering over jeugd en vergankelijkheid van Hans ­Dorrestijn, met de ijzersterke ondertitel Hoe overleef ik de oude dag.

Rob de Wijk en Phil Torres hadden redenen om af te wijken van de geijkte stand. Ze zinspelen allebei op de uitdrukking ‘het is 5 voor 12’ en hun titels leggen uit waarom: 5 over 12 – Hoe Nederland toch sterker uit de crisis kan ­komen (2012) en The End – What Science and Religion tell us about the Apocalypse (2016).

De afbeelding op Caroline de Gruyters ­Zwitserlevens (2015, ontwerp Sander Patelski) is eigenlijk een misverstand: de koekoeksklok wordt vaker met Zwitserland geassocieerd, maar is toch echt een volbloed Duits bedenksel uit het Schwarzwald.

Wat de olijke koekoek betekent op Kira Wucks verhalenbundel Noodlanding (2015, ontwerp Studio Ron van Roon), mogen we zelf bedenken. Suggestie: het Engelse ­‘cuckoo’ betekent ook ‘getikt‘, geen gek woord voor Wucks ontregelende proza.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden