PicsFloortje Smit

Waarom de bad guys geen Apple hebben (en de good guys wel)

Elle Woods (Reese Witherspoon) in Legally Blonde (2001).

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Regisseur Rian Johnson onthulde afgelopen week iets dat niet alleen het kijkplezier van zijn eigen film, maar ook dat van talloze andere kan verpesten. ‘Apple’, zei hij in Vanity Fair, ‘staat niet toe dat de slechteriken in films een iPhone gebruiken.’ Daarom lopen personages in zijn moordmysterie Knives Out met die specifieke smartphone rond, behalve dan die ene, die de moordenaar blijkt. Bedankt, Johnson. ‘Elke filmmaker die momenteel werkt aan een film met een geheime slechterik wil me nu waarschijnlijk ombrengen’, voegde hij eraan toe.

Misschien waren ze er bij Apple zelf ook niet gelukkig mee. Het bedrijf is geheimzinnig als het gaat over dit soort product placement. En dat is niet gek, want op een of andere manier heeft Apple in de afgelopen twintig jaar zich in een positie gewerkt waar een beetje marketingmanager bij staat te likkebaarden.

Tikt Carrie Bradshaw in Sex and the City een column? Op een Apple-laptop. Communiceert Anastasia met Christian Grey via tekstberichtjes in de Fifty Shades-reeks? Op een iPhone. In Legally Blonde (2001) had de eigenzinnige Elle Woods (Reese Witherspoon) zo’n geinig oranje iBook. Jaar in jaar uit blijkt Apple het prominentst figurerende merk in films en televisieseries. Tijdens een rechtszaak in 2012 stelde het bedrijf zelfs dat het geen reclame meer hoefde te maken voor nieuwe producten: het kreeg vanzelf al zo’n mooi podium op het bioscoop- en televisiescherm.

Dat moet wat kosten, denk je dan. Maar nee, dit alles gebeurt gratis en voor niets, schijnt. Apple leent simpelweg zijn nieuwste producten uit. En ondertussen stelt het bedrijf nog eisen ook. Het merk moet er positief uitkomen, anders houdt het op. Toen het nieuwste PowerBook te zien was in Mission: Impossible (1996), de enige keer dat het bedrijf daarvoor wél betaalde, was de voorwaarde ook al dat de tegenstanders van Ethan Hunt géén Apple-computers mochten gebruiken. Waarmee automatisch het merk van de concurrentie werd geassocieerd met de slechteriken.

Wat schieten filmmakers hiermee op? Willen ze per se Apple-producten vanwege de cool-factor, die ze ironisch genoeg daarmee ook in stand houden? Omdat ze - zoals wordt beweerd - zelf graag met die producten werken? Of is Apple in de loop der jaren misschien tóch gaan betalen?

Johnson heeft in elk geval een deuk geslagen in de succesformule. Vanaf nu kan een regisseur die filmische belangen hoger acht dan het belang van producten die erin te zien zijn, niet anders meer dan iedereen, de goeien én de slechteriken, een Huawei in handen geven. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden