Waar is gamemaker Adriaan Jansen nu mee bezig?

V belt aan bij makers en vraagt hun waaraan ze op dit moment werken.

Schetsen voor de game Renowned Explorers.

'In 2015 bracht Abbey Games, de studio die ik met drie studievrienden oprichtte, Renowned Explorers uit. Het is een kleurrijk, tactisch avonturenspel waarin je wereldwijd op schatten jaagt. Ik werk nog dagelijks aan dat spel. Ik schrijf nieuwe verhaallijnen, voeg werelden toe en haal fouten uit de game. Onze achterban waardeert die aandacht. Verder zitten we in de prille fase van een nieuw spel. Deze week beginnen de brainstormsessies.

'Ik bedenk de kaders waarbinnen illustratoren, animatoren, muzikanten en stemacteurs werken. Daarnaast schrijf ik scenario's. Er zijn dagen dat ik niets anders doe dan cijfertjes invoeren, mijn werk is soms behoorlijk monotoon. Het eindresultaat telt, de voldoening is groot als je uiteindelijk iets moois neerzet.'

'De vraag die we nu constant stellen is: 'Zou het niet vet zijn als...?' We halen inspiratie uit boeken, films en andere games. Wanneer we een paar van die situaties uitgewerkt hebben, begint het productieproces. De volgende game zal het bestaansrecht van onze studio bepalen. We bouwen aan een merk en hopen dat Abbey Games straks een kwaliteitslabel is.'

Gamemaker Adriaan Jansen.

'Als gamemaker is je persoonlijkheid belangrijk. Ik laat me leiden door geschiedenis, filosofie en mijn liefde voor strategiespellen. Als je buiten gaming geen interesses hebt, wordt het lastig om iets nieuws of onderscheidends te maken. Dan bestaat je complete referentie uit dingen die al zijn gemaakt.

'Reus, onze eerste game, kwam in 2012 uit. Ervaren gamemakers vonden ons te ambitieus, maar we verkochten uiteindelijk 800.000 stuks. We financierden die game met onze studentenleningen, maar stopte na het succes met onze studies.'

'De periode tussen 2009 en 2012 was als de Gouden Eeuw voor onafhankelijke gamemakers. Nu is de markt nagenoeg verzadigd. Toen de bekende gamecriticus Totalbiscuit Renowned Explorers aanprees, verdubbelde de verkoop binnen een dag. Ik kan stoer doen, maar zonder mazzel red je het niet.

'Ik werk op allerlei terreinen. Een spel moet mooi en boeiend zijn, maar ook technisch moet het kloppen. We regelen de distributie zelf. Ik geniet van al die aspecten. Ik weet nu hoe je mensen die elkaar totaal niet snappen laat samenwerken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden