Waar is de échte opera in Rotterdam?

In Rotterdam is tenminste nog ruimte voor vernieuwing, zegt directeur Guy Coolen (Operadagen), die volgend jaar meer échte opera wil programmeren.

Dagboek van een verdwenene, de opening van de Operadagen Rotterdam.Beeld © Jan Versweyveld

Operadagen Rotterdam heeft ons geleerd dat opera veel meer is dan massieve orkestexplosies en bulderende baritons. Het tiendaagse festival voor grensverleggend muziektheater heeft in elf edities laten zien dat opera best op straat, in een theatergang of op het dak van de Bijenkorf kan worden gespeeld, met scanderende voetbalsupporters in plaats van een koor. Het heeft Rotterdam, dat geen operahuis heeft, weer op de kaart gezet als operastad die het net even anders doet.

Fantastisch natuurlijk, die vernieuwingsdrang. Maar bij de twaalfde editie, die vrijdag opent met de uitverkochte voorstelling Dagboek van een verdwenene (regie Ivo van Hove), moet je de opera's in het programmaboek met een vergrootglas zoeken. Muziektheater genoeg, theater ook, maar waar blijft de échte opera? Daar moet je wel geld voor hebben, antwoordt artistiek directeur Guy Coolen.

Operadagen Rotterdam

12/5 t/m 21/5, diverse locaties Rotterdam.

Dus de beperkte programmering van opera dit jaar heeft vooral financiële redenen?

'Grootschalige opera's zijn kostbaar. En qua subsidies zit het festival in een overgangsjaar. Pas najaar 2016 wisten we hoeveel we de komende vier jaar krijgen, dus we konden niet veel risico's nemen. Voor de volgende edities zijn we bezig het operarepertoire terug te krijgen, dat vinden we zeker belangrijk. De enige echte opera dit jaar is Monteverdi's L'Orfeo, die wordt semiscenisch opgevoerd. Maar er zijn wel nieuwe opera's, zoals Fortress Europe, Uwe Leipe Mastdramnis en Menuet. Voor ons zeker zo belangrijk.'

Rotterdam was ooit een operastad. Operadagen blies er weer nieuw leven in.

'Al sinds het begin vatten we opera breed op. We programmeren zeer divers, niet met één lijn of smaak. In het begin hadden we meer dan twee keer zoveel budget als nu, maar grote opera's zijn nooit gespeeld. Dat laten we over aan De Nationale Opera in Amsterdam, beter dan dat kunnen we het toch niet. We geven jonge makers ruimte, net als kwalitatieve, kleinschaliger producties. Veel voorstellingen worden opgepikt door buitenlandse programmeurs. Rotterdam houdt wel van die rare kantjes. Juist omdat we geen operahuis hebben met eigen tradities, staan de bewoners open voor andere vormen van muziektheater.'

Wat is opera volgens u?

'In opera staat de menselijke stem centraal. Theater en muziek gaan in elkaar op. Er wordt veel muziektheater gemaakt waarbij de stem niet het belangrijkst is, en dat hebben we ook in het programma. Maar in de meeste voorstellingen draait het om zang. We vechten ervoor opera levend te houden bij jonge mensen. Toen ik twintig jaar geleden voor het eerst de operawereld betrad, was opera uit de mode. Nu willen jonge makers weer opera's maken. Het is weer hip.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden