Waar is CaMu gebleven? Help!

'Uw afwezigheid werd met grote letters in de krant bekendgemaakt', schrijft een lezer uit Roden. 'Naar mijn weten wordt de afwezigheid van andere medewerkers van de Volkskrant niet aangekondigd.' Dat zit hem dwars....

Zo miste hij enige tijd terug ook de bijdragen van een van de correspondenten in het buitenland. Als kenner van het betreffende land was hij zeer gecharmeerd van diens werk. Was de correspondent ernstig ziek? In ongenade gevallen? Of gewoon op vakantie?

Waarom niet een berichtje, vraagt hij. 'Dat zou enig begrip kunnen wekken voor het aanzienlijke kwaliteitsverlies dat de afwezigheid van een correspondent kan veroorzaken'

Een lezer uit Utrecht kampte met een soortgelijk probleem. Hij vroeg zich afgelopen maandag af waar de column van CaMu was gebleven. 'Nergens heb ik een bericht gezien waar die gasten zijn. Help', klonk het vertwijfeld over de telefoon. De hulp kwam dinsdag in de vorm van twee regeltjes linksonder op de voorpagina: 'CaMu met zomerverlof tot 10 augustus'. Die mededeling had natuurlijk al maandag in de krant gemoeten. Dat erkent nu ook de hoofdredacteur.

Terug naar de vraag waarom de krant niet vermeldt dat een correspondent een tijd weg is. Ik begrijp het waarom van de vraag wel, maar ik kan me voorstellen dat ook deze briefschrijver het vast niet een goed idee vindt als vrijwel dagelijks een lijst met namen zou worden afgedrukt van redacteuren, correspondenten en andere medewerkers die niet beschikbaar zijn wegens vakantie of ziekte. Want waarom alleen de correspondenten vermelden? En waarom niet de redacteur economie? En dan laat ik hun privacy buiten beschouwing.

Nu, in de vakantieperiode, omvat die lijst al ruim dertig namen. Maar ook door het jaar heen is die lijst van afwezigen aanzienlijk.

De afwezigheid van iemand wordt in de krant vermeld als een rubriek zo persoonlijk van aard is dat ze niet door een ander kan worden geschreven of gemaakt. Daarom zou steeds bij columns en de politieke tekening moeten worden gemeld dat er iets verandert. Dat lezers zeer blijken te hechten aan deze 'bakens' in een krant is een reden te meer om het te doen.

Soms kondigen columnisten zelf in hun column aan dat ze er even tussenuit gaan. Ook politiek tekenaar Opland pleegt dat te doen. CaMu heeft dat niet gedaan, en dus had de redactie zelf iets moeten doen. Dat het dinsdag alsnog gebeurde, maakt de omissie niet goed.

De lezer uit Roden is nieuwsgierig naar de manier waarop de redactie de tijdelijke afwezigheid van een correspondent opvangt. 'Of wordt er gedacht: jammer, maar helaas niets aan te doen?'

Het criterium 'onvervangbaar' geldt niet voor verslaggevers en correspondenten, hoe onaangenaam dat misschien ook moge klinken, en hoe persoonlijk getint hun bijdrage ook kan zijn. Vandaar ook dat hun afwezigheid niet wordt gemeld. Inderdaad is er soms niet echt veel aan te doen als een correspondent of een vaste medewerker in het buitenland door ziekte uitvalt of op vakantie gaat. De redactie valt dan terug op de internationale persbureaus. Maar vaak genoeg wordt een freelance journalist ingeschakeld.

Als het mogelijk is, schroomt de redactie ook niet een van de gespecialiseerde collega's uit Amsterdam uit te zenden. Met telefonische ondersteuning van de elders verblijvende correspondent, hoeft de lezer in principe niets of weinig van het manco te merken.

En waarom, ten slotte, die aankondiging dat de ombudsman afwezig is? Dat heeft deels te maken met de positie die hij heeft als beoordelaar van redactioneel handelen en beslissen, en bemiddelaar tussen lezers en redactie. Om de onafhankelijkheid van de functie zowel voor de lezers als de redactie te onderstrepen, is onder andere vastgelegd dat de ombudsman niet wordt vervangen bij afwezigheid. Dat draagt bij, zo is de verwachting, aan de ontwikkeling van wederzijds begrip en vertrouwen tussen lezer en ombudsman.

De aankondiging moet dus voorkomen dat de lezer teleurgesteld raakt doordat hij tevergeefs probeert de ombudsman te bereiken. De mededeling heeft bovendien voorkomen dat uw ombudsman bij terugkeer stante pede de moed in de schoenen zou zinken bij het aanschouwen van een overvloedige stapel post, E-mail en uitgetypte voicemail-berichten.

De mededeling is overgekomen. Ik heb niets te klagen. Uw opmerkingen, kritiek en klachten over de inhoud van de krant zijn weer van harte welkom. Met degenen die de afgelopen weken hebben gereageerd, neem ik zo snel mogelijk contact op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden