Album

W at hadden we het Mozart gegund om Pasjtsjenko in deze stukken aan het werk te horen ★★★★☆

null Beeld

Het eerste album in een Mozartreeks van de Russische fortepianist Olga Pasjtsjenko en het Belgische orkest Il Gardellino kent een feministisch tintje. De toelichting zoomt tenminste in op de twee jonge vrouwen voor wie Mozart zijn Negende en Zeventiende pianoconcert schreef. De eerste heette Victoire Jenamy, ze was de dochter van een Franse dansmeester. De tweede, Barbara Ployer, was het nichtje van een Salzburgse diplomaat.

Wie weet speelden ze de noten onweerstaanbaar. Maar wat hadden we het Mozart gegund om ook Olga Pasjtsjenko in deze stukken aan het werk te horen. Steekwoorden: puntig, welsprekend en energiek. Luister naar de ratelende precisie waarmee ze het derde deel van het Negende pianoconcert aftrapt, waarna Il Gardellino er in een hogere versnelling vandoor stuift. In het Andante van het Zeventiende pianoconcert treft dan weer Pasjtsjenko’s elastieken timing. Met de vrijheid van een improvisatie schiet ze tussen onwrikbare ritmische pijlers door.

Olga Pasjtsjenko

Mozart

Klassiek

★★★★☆

Alpha

Welke nieuwe muziek is er uitgebracht en wat vinden de experts van de Volkskrant daarvan? Bekijk onze muziekpagina met het album van deze week, alle recensies en de tracks van de week.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden