Media

Vrouwenweekblad Viva stopt ermee, na bijna een halve eeuw

Dat maakt DPG Media bekend. De oplagecijfers van het weekblad daalden al sinds de eeuwwisseling gestaag.

null Beeld

Legendarische en prikkelende eerste woorden in het eerste nummer van Viva, een vernieuwend weekblad met lef dat in oktober 1972 onder jonge vrouwen insloeg als een bom: ‘Dag breikous, dag zeurkous. In Viva is je tijd voorbij.’

Bijna een halve eeuw later is de tijd van Viva voorbij, en daarmee ook van de volle dochters Viva Mama, viva.nl en het Viva-forum. Uitgever DPG kondigde woensdag het einde aan. De doelgroep heeft de belangstelling verloren, de oplagecijfers daalden sinds de eeuwwisseling gestaag.

Omstreeks 2000 was de oplage nog zo’n 150 duizend. In de nadagen werd de 20 duizend niet eens meer gehaald. De nekslag werd gegeven door de uitgever die Viva in 2019 overnam uit de boedel van Sanoma, DPG Media.

Andere bladen worden betere kansen toegedicht. ‘We zetten met deze focus in op de meest succesvolle merken binnen het magazine-portfolio’, liet Joyce Nieuwenhuijs, directeur magazines van DPG, weten in een persbericht. Naast Donald Duck, Flow, Libelle en Margriet gaat het vooral om Flair, ook een blad dat zich op jonge vrouwen richt.

Mode, seks, een kalme variant van feminisme en een vrolijke toon, inclusief zelfspot: onder leiding van een man, Joop Swart, deed een brutale debutant van uitgeverij VNU iets nieuws in de jaren zeventig. De doelgroep holde naar de kiosk. Viva bediende de stedelijke jonge vrouwen die niks te maken wilden hebben met Margriet of Libelle, een gat in de markt werd gevuld.

Viva rond 1995 Beeld
Viva rond 1995

In hetzelfde persbericht claimt Debby Gerritsen, de laatste hoofdredacteur, dat Viva ‘echt heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de jonge Nederlandse vrouw’, onder meer met ‘taboedoorbrekende’ verhalen. Dat is misschien te veel eer en een tikje overdreven, maar vast staat dat Viva op de bladenmarkt haar sporen heeft verdiend.

De neergang was onvermijdelijk, waarschijnlijk. De doelgroep richtte zich steeds meer op andere media. De sleet zat er redactioneel ook op. Zelfs de vibrator-aanbiedingen oogden als een verplicht nummer.

De onderwerpen waren uitgeput, verrassingen waren er nauwelijks nog. Dat was in 2017 ook de kern van een stuk van een van de voormalige hoofdredacteuren, ‘bladendokter’ Rob van Vuure. ‘Als je iets over het blad Viva wilt zeggen, pak je gewoon een willekeurig nummer’, schreef Van Vuure.

Viva in 2015 Beeld
Viva in 2015

‘De Viva van een week geleden, van drie weken geleden, van een jaar geleden. Per se de meest actuele is niet noodzakelijk, elke week same song. Vive la vie, lekkere mode, veel uitgaan en veel seks en relatie.’

En ja, wie Viva zegt, zegt Anybody, de tijdloze hitrubriek waarin vrouwen en later ook mannen onherkenbaar, maar bloot worden gefotografeerd. Anybody werd in 1991 bedacht door Van Vuure en jarenlang stonden de kandidaten in de rij. Hij werd geïnspireerd door een reportage in de de Britse Marie Claire over naakte lichamen.

‘Ik heb Cruijff niet bedacht, maar hem wel opgesteld’, schreef Van Vuure later. Het kostte de laatste jaren steeds meer moeite om vrouwen en mannen te vinden die voor Viva uit de kleren wilden gaan. Ook dat was een teken aan de wand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden