Vrouwenglossy ChiQ stopt na zes maanden

CHiQ, de nieuwe glossy voor hoogopgeleide vrouwen, stopt ermee na september. Uitgever Audax, voor de helft eigenaar en de grootste financier, trekt zich terug uit het blad vanwege tegenvallende resultaten....

Sandor Lubbe, mede-eigenaar en oprichter van CHiQ, is onaangenaam verrast door het besluit van Audax. Hij zegt geen geld te hebben om alleen met het tijdschrift te kunnen doorgaan. Of hij andere investeerders zal zoeken, is nog niet zeker. Lubbe denkt dat de samenwerking met Audax, waarmee hij ook het trendy tijdschrift Dutch uitgeeft, nu wel zal verslechteren.

CHiQ begon als een stijlblad voor de hippe, werkende vrouw tussen 25 en 40 jaar die genoeg had van de Viva of Opzij. Het blad - veel fotografie en human interest-verhalen - moest een plaats veroveren naast tijdschriften als Marie Claire en Elle.

Dat dit niet is gelukt, ligt volgens salesmanager Renée Brands van Audax aan de doelgroep die het blad zich voor ogen stelde. 'Het is gericht op een kleine groep mensen', aldus Brands, 'het bevat te veel conceptuele fotografie.'

Lubbe bevestigt dit, maar zegt niet te begrijpen dat Audax ermee wil ophouden. Hij was naar eigen zeggen juist bezig de formule van het blad te veranderen. 'Er zit nu te weinig fun in CHiQ. Het is te veel een leesblad.' Het nieuwe tijdschrift had volgens hem moeten worden als Vogue: met glamour en beroemdheden. De kleding had dichter bij de consument moeten staan.

In september komt het laatste nummer van CHiQ uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden