Vrouwen spelen in Duitsland de eerste viool

Jaarlijks biedt de Rotterdamse Doelen zicht op aanstormend orkesttalent uit Duitsland...

Met bloedstollend spannend oprijzende golven in La mer van Debussy, pakte het optreden van de Junge Deutsche Philharmonie nu spectaculairder uit dan in 2004. Was toen de solist Reinhold Friedrich op trompet de aanjager in Jet Stream, terwijl Peter Eötvös (de componist daarvan) wat saai en stuurs de maat sloeg, dit jaar kreeg vooral de dirigent Sylvain Cambreling de Junge Deutsche Philharmonie aan het glimmen.

Soepel vanuit de heupen dirigerend, liet de grijzende hippie de Duitsers schitteren in een prachtig breed ademende Prélude à l`apres-midi d`un faune, waarmee Debussy anno 1894 de moderne muziek van de toekomst aankondigt. Die kreeg bovenal gestalte in de Lichtstudie I uit 2004 (voor het eerst in Nederland te horen) van de Duitse componist Jörg Widmann (32). Klankkleuren filerend als een laborant, zoekt Widmann naar verborgen boventonen terwijl hij toch een persoonlijk verhaal vertelt. Hoge tonen van hout- en koperblazers werden in Lichtstudie I doorsneden met de priemende klank van aangestreken metalen schijven in het slagwerk. De som der delen deed de ogen knipperen.

Christian Tetzlaffs uitvoering van het vioolconcert van Schönbergs navolger Alban Berg toonde aan dat in Duitsland de vrouwen momenteel toch echt de eerste viool spelen. De spichtige lezing van Tetzlaff haalde het niet bij die van de Duitse violiste Antje Weithaas, die afgelopen vrijdag Bergs concert Den Andenken eines Engels een dromerige gloed wist te geven op het Musica Sacra Festival in Maastricht.

De linkerhand-pizzicati klonken bij Tetzlaff te vluchtig, waardoor de fraaie opbouw van met de stok gestreken noten en met de hand geplukte noten, verloren ging. Het doodsverlangen, dat in vier zwarte klarinetten opklinkt met Bachs koraal Es ist genug!, kreeg vrijdagavond in Maastricht bij het Limburgs Symfonie Orkest onder Ed Spanjaard eveneens veel meer lading.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden