FilmrecensieKruimeltje en de strijd om de goudmijn

Vrolijk vermaak is bij de nieuwe Kruimeltje belangrijker dan emotionele impact ★★★☆☆

Scenarist Tijs van Marle en regisseur Diede in ’t Veld hebben in ieder geval veel plezier met de wetten van de western (voor beginners).

Kruimeltje en Moor gaan op zoek naar Anna.

Een van Nederlands bekendste straatschoffies leeft niet meer op straat. Kruimeltje, uit het gelijknamige boek (uit 1923) van Chris van Abkoude, woont in Kruimeltje en de strijd om de goudmijn in een enorme witte villa, mét zijn liefhebbende ouders.

Dat is misschien even wennen. Voor Kruimeltje, maar ook voor de liefhebbers van de eerste film uit 1999. Zo’n twintig jaar geleden trok regisseur Maria Peters met haar combinatie van Hollandsche nostalgie en hartverwarmend familie-entertainment zo’n 1,3 miljoen bezoekers naar de bioscoop. Dat zijn getallen waar de hedendaagse jeugdfilmmakers alleen van kunnen dromen. Geen wonder dus, dat producent Rick Engelkes hoopt de Tiktok-generatie van nu weer warm te maken voor deze malle belhamel.

Op dezelfde manier, en ook weer heel anders. Kruimeltje, hetzelfde stoute jongetje dat zich met de beste bedoelingen steeds in de nesten weet te werken, wordt na een wat stroperig begin ontvoerd door een stel boeven. Eigenlijk wordt het dan pas echt leuk, als de knusse kasseienstraatjes en trapgevelhuisjes plaatsmaken voor de Hollandse duinen en Kruimeltje en de strijd om de goudmijn de valse nostalgie naar Nederland anno 1920 achter zich laat en zich ontpopt tot een western voor beginners.

Scenarist Tijs van Marle (Mees Kees, Dummie de Mummie) en regisseur Diede in ’t Veld hebben in ieder geval veel plezier met de wetten van dat genre. Er zijn paarden en mondharmonica’s, en schurken met zwarte hoeden. Shoot-outs worden – uiteraard – nergens bloederig of levensgevaarlijk, maar zijn wel spannend genoeg voor de doelgroep.

Als het eng dreigt te worden, wordt het ventiel vaardig losser gedraaid. Onder andere dankzij de hond van Kruimeltje en een domme handlanger, gespeeld door Horace Cohen, die de verleiding knap weerstaat om te ernstig te gaan schmieren, wat zo vaak gebeurt in Nederlandse kinderfilms voor een groot publiek.

Vrolijk vermaak is bij deze nieuwe Kruimeltje belangrijker dan emotionele impact. En slapstick regisseren blijkt maar weer eens een kunst. Maar goed, zo lang de bakker met zijn hoofd in een bruidstaart eindigt, maakt dat de kinderen waarschijnlijk weinig uit. En Kruimeltje zelf is en blijft een personage dat blijft aanspreken, in welke omgeving je hem ook plaatst. 

Kruimeltje en de strijd om de goudmijn

Familiefilm

★★★☆☆

Regie Diede in ’t Veld

Met Viggo Neijs, Sabijn Dunnewijk, Victor Löw, Rick Engelkes, Ilse Warringa

78 min., in 142 zalen 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden