Vrolijk stuiterend

De muziek en de tv-commercial: het is de bedoeling dat ze elkaar versterken, maar soms ontstijgt het liedje de reclame....

Nummer: Good to Know You

Artiest: GEM

Reclame: Randstad

Cd: Op single verkrijgbaar en als ringtone.

Met het nummer Good to Know You had het Utrechtse gitaarbandje GEM aleen hit te pakken voordat het in de winkel lag. Dat heeft de groep op meerdan één manier te danken aan de reclame van Randstad. Het vrolijkstuiterende Britpopnummer is te horen in de spot waarin je mensen goede enslechte tijden ziet beleven op hun werk, zoals elkaars eten proeven in dekantine en verliefd worden in het laboratorium.

Good to Know You heeft tot verwarring geleid onder muziekspeurders. Hetwas aanvankelijk nergens te vinden. De platenbaas van de band suggereerdeop de 3voor12-website van de VPRO dat het om een demo ging die toevalligbij Randstad op het bureau terecht was gekomen. Dat is niet waar. Dat detitel en de slogan van Randstad overeenkomen, is geen toeval. Het liedjeis geschreven door de reclamecomponisten Billinger & Marsman, die ondermeer muziek hebben gemaakt voor Snickers, Adidas en de NederlandseSpoorwegen. Zij hebben de band gevraagd het in te spelen.

De nieuwe single van GEM, nu wel verkrijgbaar, is dus niet honderdprocent van GEM. Op internetfora wordt daarom de integriteit van de bandin twijfel getrokken. Dat lijkt overdreven. Het nummer past prima bij derest van hun repertoire, ze hebben het zich goed eigen gemaakt. Vóór decommercial had GEM al een geduchte live reputatie opgebouwd. De groep kwamin de zomer van 2003 voor het eerst onder de aandacht met een spetterendoptreden in het voorprogramma van The Libertines. De eerste plaat is eenjaar oud en heet Tell me What's New. Aan een tweede wordt gewerkt.

Twee weken geleden ging het op deze plek over de Fiat-reclame met hetnummer Until the morning van Thievery Corporation. De voice-over met detekst 'aan welk automerk denkt u het eerst' blijkt na tips van oplettendereclamekijkende Volkskrant-lezers niet zo vreemd als gedacht. De clou zithem juist in de muziek. Precies hetzelfde nummer werd eerder gebruikt doorhet luxe automerk Lexus. Fiat gebruikt hetzelfde muziekje, laatgestroomlijnde vormen zien en wil maar zeggen: het verschil tussen Lexusen Fiat is helemaal niet zo groot als u misschien wel denkt. Een goedeactie van Fiat.

Koen Schouten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden