VPRO zoekt meedenkende kijkers

De VPRO is niet dood, de omroep hoeft alleen maar betere en herkenbaardere televisie te maken. Dat is grofweg de uitkomst van een onderzoek dat ruim een jaar in beslag heeft genomen....

Het merk VPRO leeft nog steeds, evenals de takken radio, tv-gids en internet, maar op televisie is de VPRO ‘niet meegegaan met de hedendaagse mediagebruiker’, zo heet het in het onderzoek van Irene Costera Meijer.

Wat te doen? VPRO-directeur Peter Schrurs: ‘Wij waren altijd gericht op inhoud, maar onze doelgroep blijkt meer gericht op impact: wat betekent een onderwerp voor mij? Dan blijkt een documentaire over Thomas Friedman saai, omdat er niks gebeurt. Maar het project Beperkt Houdbaar, over de cosmetica-industrie, blijkt veel los te maken, omdat de kijker zelf kan reageren en deelnemen.’

In die sfeer heeft de VPRO meer programma’s bedacht. Schrurs: ‘Er ligt nu een plan om kijkers te laten meedenken over de vraag hoe het VPRO-gebouw energievrij is te maken. Dat kan zomaar acht afleveringen televisie opleveren. De vraag is alleen of de netcoördinator het ook goedkeurt.’

Dat laatste blijkt wel vaker een struikelblok: ‘De raad van bestuur van de publieke omroep is te voorzichtig. Dat is jammer, en het huidige programmeringsmodel staat ook haaks op wat de VPRO is en wil, maar we zullen het ermee moeten doen. Je ziet nu trouwens langzaam weer discussie ontstaan over wat voor publieke omroep we willen en de plek voor kunst, documentaires en jeugdtelevisie – allemaal typische VPRO-tv.’

Helemaal zeker weet je het nooit, met die 2,7 miljoen mensen die zich blijkens het onderzoek ‘verbonden voelen’ met de VPRO. Schrurs: ‘Onze Wouter-tapes hebben enorme publiciteit gehad. En toch ‘slechts’ vierhonderdduizend kijkers. Maar ja, we zaten tegenover Memories.’

Jean-Pierre Geelen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden