VPRO werkt aan maandblad voor abonnees en losse verkoop

In een aanval op de hedendaagse 'information overload' werkt de VPRO aan een opvallend ouderwets initiatief: een maandblad voor abonnees en voor de losse verkoop. Een nulnummer van wat het VPRO blad moet gaan heten - dik met harde rug - is inmiddels verschenen.

Cover. Beeld x
Cover.Beeld x

De VPRO wil zichzelf volgens uitgever Hugo Blom met het maandblad beschermen. 'Zoals van alle omroepgidsen loopt ook onze oplage terug. Abonnees van de VPRO gids zijn zeer loyaal, maar de nieuwe aanwas weegt niet op tegen de opzeggers. Gidsen hebben niet het eeuwige leven, met hun programmagegevens.'

Het initiatief is een reguliere verenigingsactiviteit, zegt Blom. Het valt daardoor buiten het regime van de NPO. 'Het past in onze media-opdracht en de VPRO komt op allerlei manieren terug in de inhoud.' De richtlijn van het Commissariaat voor de Media schrijft voor dat een nevenactiviteit 'marktconform en kostendekkend' moet zijn en gerelateerd moet zijn aan het media-aanbod van de omroep.

Slaat het aan?

Het nulnummer van het blad met een coverfoto van programmamaakster Sunny Bergman zal worden getoond aan een grote groep leden en oud-leden van de VPRO, en aan buitenstaanders. Blom: 'Slaat het aan? En hoe kunnen we het blad mogelijk maken? Dat zijn de vragen die we nu hebben.'

Nieuwe initiatieven hoeven volgens Blom niet per se digitaal te zijn. 'Onze basis blijft de klassieke gids. We kunnen ons pakket uitbreiden met apps, maar ook met een maandblad. Opzeggers zeggen vaak dat ze geen tijd meer hebben om de gids te lezen. Daarom maken we een maandblad. We geven mensen zo meer tijd.'

Het nulnummer is ontworpen door de makers van Das Magazin, Vruchtvlees. Naast een interview met Sunny Bergman staan er onder meer verhalen in over de band Pussy Riot en zangeres Kovacs en een mediacolumn van Volkskrant-columniste Sheila Sitalsing. De VPRO wil het eerste nummer in 2016 laten verschijnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden