VPRO moet stoppen met VPROTV en Smaakmakers

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft de VPRO gesommeerd te stoppen met VPRO Vrijplaats, VPROTV en met Smaakmakers op VPRO.nl. In zijn nieuwjaarstoespraak haalt algemeen directeur van de VPRO Lennart van der Meulen hard uit naar de NPO. 'Vrijheid van meningsuiting lijkt in dit bestel alleen te bestaan na toestemming van de NPO.'

VPRO-studio in Hilversum Beeld ANP

Volgens de NPO zou er sprake zijn van ongecoördineerd media-aanbod. De VPRO zou onvoldoende uitvoering geven aan de bereidheid tot samenwerking. Via de activiteiten op vpro.nl laat de omroep 'geld weglekken'. Andere argumenten van de NPO die Van der Meulen in zijn nieuwjaarstoespraak noemt: de VPRO draagt niet of onvoldoende bij aan de pluriformiteit van het bestel, de VPRO schaadt de publieke mediaopdracht, de omroep treedt solistisch op en er is sprake van een eenmansactie.

Van der Meulen is vooral ontdaan over de zware juridische middelen waarmee de NPO dreigt. 'Als de VPRO niet direct stopt met VPRO Vrijplaats, VPROTV en Smaakmakers komt onze erkenning in gevaar. En er hangt ons een boete tot maximaal 3 miljoen euro boven het hoofd. En waar ging het ook al weer over? Over een applicatie op VPRO.nl die we VPROTV hebben genoemd. (...). Wat een grote woorden en wat een juridisch geweld tegen een omroep die als geen ander loyaal is aan dit bestel.'

Volgens de NPO zou VPROTV een vierde aanbodkanaal zijn, een soort Nederland 4, maar dat is volgens Van der Meulen grote onzin. 'Het heet TV omdat niemand naar een playlistplayer gaat kijken.'

 
Wat een grote woorden en wat een juridisch geweld tegen een omroep die als geen ander loyaal is aan dit bestel.
Lennart van der Meulen, algemeen directeur van de VPRO Beeld ANP

'Daar is het geld niet voor bedoeld'
Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO, ziet dat anders. 'Het klinkt als tv, het ziet eruit als tv en het heet ook nog eens zo', laat hij in een reactie weten.

Dat de VPRO onder eigen naam 'leden probeert te werven' via het digitale kanaal vindt Hagoort niet gepast en bovendien behoorlijk ouderwets. 'Dan gaan we terug naar de vorige eeuw waarin elke omroep zijn eigen haventje had. De rolverdeling in Hilversum is simpel: de omroepen maken programma's - en dat doet de VPRO heel erg goed - en wij bouwen de zenders. Dat doen we voor een zo breed mogelijk publiek en niet alleen voor de VPRO. Niemand is ermee geholpen dat een omroep een eigen onlinezender maakt waar 3.000 mensen per maand naar kijken.'

Het geld van de belastingbetaler wordt op die manier niet effectief besteed, vindt Hagoort. 'Er worden apart mensen voor ingezet, er wordt marketing voor gedaan. Daar is het geld niet voor bedoeld. De VPRO kan zijn energie en tijd beter steken in zijn programma's.'

Hagoort hoopt dat er geen rechtszaak aan te pas hoeft te komen om het conflict te beslechten. 'Meestal komen we er in Hilversum wel uit.'

 
De VPRO kan zijn energie en tijd beter steken in zijn programma's.
Henk Hagoort, voorzitter van de Raad van Bestuur van de NPO. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden