VPRO-leden zijn matig, behalve met wc-papier

Het doorsnee VPRO-lid is een gelukkig getrouwde man of vrouw van in de veertig, met minstens hbo, tevreden over het uiterlijk en in het bezit van een koopwoning....

Het onderzoek werd begin dit jaar gehouden en was een beetje als grap bedoeld. Maar de respons - 2318 van de 216.228 vijftienguldenleden vulden de vragenlijst in - was wel verrassend hoog, vertelt een woordvoerster van de VPRO.

De omroep wilde twee dingen te weten komen: wat zijn onze commerciële mogelijkheden en hoe ziet ons doorsneelid eruit? Het eerste was niet echt serieus bedoeld, maar wel actueel in de tijd dat de VARA een vergeefse poging deed uit het publieke bestel te stappen. Het tweede was een mengeling van ernst en luim.

Wat bracht het onderzoek zoal aan de oppervlakte? Dit: het gemiddelde VPRO-lid is in het bezit van 3,6 radio- en tv-toestellen, kijkt per dag 2,4 uur televisie, luistert 2,54 uur naar de radio, surft 0,59 uur op internet, ziet 0,89 reclameblok, drinkt wijn, heeft als favoriete wasmiddel Ariël, gebruikt wekelijks 2,28 rollen toiletpapier, leent nauwelijks grote bedragen bij de bank, is geïnteresseerd in 'afwijkende' culturen, behalve VPRO-leden met weinig haar, want die hebben daar 'dubbel zo weinig' belangstelling voor. Bovendien zegt 72,9 procent van de respondenten gelukkig tot zeer gelukkig te zijn.

De VPRO heeft ook nog onderzocht wat haar leden niet doen: ze doen niet aan tae bo, ze denken er niet over om binnen twee maanden speciale vishaakjes aan te schaffen, ze lezen niet het Reformatorisch Dagblad.

Ze gebruiken nauwelijks Sunil als hoofdwasmiddel en staan niet achter uitspraken als 'zonder geld ben ik niemand' of: 'ik laat mij sterk beïnvloeden door tv-reclame'.

Volgens de VPRO is het duidelijk dat zij geen toekomst heeft als commerciële omroep: 'De combinatie van de desinteresse in reclameboodschappen, de geringe consumptie van alcohol en tabak, en de angst om geld te lenen lijkt een commercieel avontuur uit te sluiten. Op alleen overmatige consumptie van toiletpapier kan geen omroep draaien.'

Zou de VPRO zich dan geen zorgen moeten maken over de samenstelling van haar doelgroep, met veel veertigers en weinig jongeren? 'Nou, zo ver zijn we nog niet', sust de woordvoerster deze toespeling. 'Het onderzoek was niet echt bedoeld om er conclusies aan te verbinden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden