Voorzet Hagoort kranten ‘chantage’

De handreiking aan de dagbladen van Henk Hagoort, voorzitter van de publieke omroep, is niet in de smaak gevallen bij RTL. Harm Taselaar, hoofdredacteur van RTL Nieuws, beschuldigt Hagoort zelfs van chantage.

Hagoort stelde eerder deze week samenwerking voor tussen de uitgevers van kranten en de publieke omroep. Kranten zouden wat hem betreft voor hun websites bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van beelden van tv-programma’s.

Op zijn weblog op de site van RTL Nieuws trekt Taselaar fel van leer tegen de voorzet van Hagoort. ‘De bestuursvoorzitter van de Nederlandse Publieke Omroep Henk Hagoort blijkt er namelijk niet tevreden mee dat de NPO de markt verziekt als het om televisie gaat. Nee, ze moet nu ook de markt voor het internet nog verder verstoren dan ze al doet.’

Als werknemer van een commerciële tv-zender klaagde Taselaar in het verleden wel vaker over wat hij noemt ‘een concurrent die topzwaar gesubsidieerd wordt.’

Op het blog meldt hij dat hij zich had voorgenomen nooit meer iets te schrijven over de NPO – om vervolgens een venijnige aanval op Hagoort te openen.

Omdat Hagoort zich stoorde aan de kritiek die de kranten voortdurend spuiden op zijn ‘bedrijf’, aldus Taselaar, verzon hij een ‘twee-vliegen-in-één-klapscenario’.

En: ‘Onder het motto dat blaffende en bijtende honden stil en mak worden als je ze een lekker worstje geeft, biedt hij nu de krantenuitgevers zijn televisiecontent aan. Voor niks, noppes. Maar dan moeten die uitgevers wel stoppen met hun kritiek op de NPO.’

Taselaar : ‘Zoiets heet nou chantage. Dat nu had zelfs ik niet verwacht. Helemaal niet van Henk Hagoort. En hij snapt zelf wel waarom.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.