Interview Remco Veldhuis

Voorstelling Gemist duikt in gat Nederlandse ‘theaterstreaming’

De streamingdienst biedt vooral cabaret aan, maar wil uitbouwen naar meerdere genres

Remco Veldhuis met zijn partner bij de premiere van de film Huisvrouwen Bestaan Niet in Pathe Tuschinski in Amsterdam. Beeld ANP Kippa

Voor wie geen genoeg kan krijgen van cabaret en ander theater, is er sinds dit weekeinde Voorstelling Gemist. Dit nieuwe streamingplatform van Dutch Channels biedt meer dan honderd reeds opgevoerde voorstellingen aan. Voor minder dan een tientje per maand brengt de Nederlandse kijker het theater rechtstreeks zijn woonkamer binnen, is het idee van bedenker Remco Veldhuis (45, van het duo Veldhuis & Kemper). 

Veldhuis hoopt vooral Nederlands theater de aandacht te geven die het verdient. ‘Er is zo veel moois, maar zo weinig zendtijd. En bijna alles wordt vaak toch al gefilmd. Dat kun je toch beter bij elkaar brengen?’

Waarom moet dat op een apart platform?

‘Streamingdiensten als Netflix hebben een neusje voor de bekende cabaretiers, maar voorstellingen in kleine zalen zijn ook prachtig en zullen daarin nooit worden opgenomen. Zo kent iedereen Viggo Waas, alleen weten weinigen wat hij alleen in het theater heeft gedaan. Ik wil dat die Nederlandse theatercultuur alsnog tot uiting komt.’

Maar kan kijken naar een voorstelling op tv tippen aan theaterbezoek?

‘Dat zul je mij als theaterartiest nooit horen zeggen. Ik zie het meer als toegevoegde waarde. Dit is juist voor de mensen die bijvoorbeeld naar Veldhuis & Kemper kijken en dan nieuwsgierig worden naar ons solomateriaal.’

Waarom begint u niet een kanaal op YouTube?

‘De archieffunctie, het bij elkaar houden, komt hier beter tot zijn recht. We zijn nu bezig met de rechten van de catalogus van Toon Hermans. Als dat lukt, zal dat er denk ik altijd op blijven staan. De serverruimte is zo groot dat het makkelijk is om stukken te bewaren. Ook uit het filmarchief: why not? Al is dat wel echt toekomstmuziek.’

Komt er eigen content?

‘Dat is zeker een idee dat we hebben. Het is zelfs heel belangrijk om het kanaal bestaansrecht te geven. Om meer te zijn dan alleen een archief.’

Bent u niet bang dat de abonnementsprijs een drempel vormt?

‘Ik denk zelf: zouden we niet beter per voorstelling kunnen betalen? Dat lijkt me een mooie combinatie, maar volgens Dutch Channels werkt dat minder goed, en zij zullen er wel verstand van hebben.’

Wordt er nog veel gesleuteld aan het platform?

‘Dat zou ik niet zeggen. Alles werkt en het wordt nog beter en completer. Naast cabaret komen er meerdere theatergenres. Het weegt allemaal nooit op tegen echt theater; ook vakantiefilmpjes geven nooit de echte beleving die je op het moment zelf had. Maar toch is het top om ernaar te kijken.’

Dutch Channels is een Hilversums mediabedrijf dat streamingdiensten maakt voor nichemarkten. Zo faciliteren ze een platform met christelijke content, een schoolvideodienst en een kanaal dat over voedsel gaat. Dinsdag lanceert Dutch Channels ook een platform voor horrorfilms en -series, genaamd Horrify. Toevallig start vandaag ook Fear Unlimited, gelanceerd door horrorfilmmaker Jan Doense. Deze zou beschikken over ‘meer dan honderd angstaanjagende films’. Het platform presenteert zich als antwoord op de ‘krimpende dvd-markt’ en wil aandacht geven aan ‘de pareltjes’ binnen het genre. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.