Nieuws Kunst en big data

Voorspellen welke kunstenaar succesvol wordt aan de hand van big data

Het Museum of Modern Art in New York is volgens de onderzoekers de meest prestigieuze plek om te exposeren. Beeld Getty Images

Hoe valt het best te voorspellen welke kunstenaar succesvol wordt?  In Science bepleiten vijf internationale wetenschappers na analyse  van een half miljoen kunstenaarscarrières dat een goed netwerk het belangrijkste is voor succes. Een kunstenaar die vroeg door een prestigieuze galerie wordt opgepikt, maakt later kans op een museumtentoonstelling. Met name kunstenaars van de  New Yorkse Gagosian Gallery belanden vaak in het Museum of Modern Art in New York.


Olav Velthuis, hoogleraar economische sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en kunstmarktexpert: ‘We weten al dat een succesvolle start leidt tot meer succes. Een interessante vraag is hoe je voor zo’n start zorgt, maar dat wordt niet opgehelderd.’ Toch noemt hij het onderzoek uniek vanwege de enorme hoeveelheid gegevens en de methodiek. Tot de onderzoekers behoren de Roemeense netwerkwetenschapper Albert-László Barabási en de Zwitserse ondernemer Magnus Resch. Hij lanceerde twee jaar geleden een app waarmee (prijs)informatie over kunstwerken is te achterhalen.
De onderzoekers wijzen erop dat de kunstwereld kunstenaars benadeelt die geen toegang hebben tot prestigieuze kunstinstellingen. Zij suggereren daarom het invoeren van ‘blinde audities’. 

Kunstenaars die hun netwerk willen uitbreiden, kunnen zich alvast verdiepen in de Power 100 van het internationale tijdschrift ArtReview.  Vrijdag verscheen de nieuwe editie van deze gezaghebbende ranglijst van meest invloedrijke mensen in de kunst: galeriehouder David Zwirner (met filialen in New York, Londen en Hongkong) staat dit jaar bovenaan. Ook de onderzoekers die in Science publiceerden, hebben de invloed van Zwirner opgemerkt. Zijn galerie-imperium staat in hun lijst ‘100 meest prestigieuze kunstinstellingen’ op de 21ste plek, na zeven galeries en dertien musea. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.