recensie Where The Fence Is The Highest

Vooral de proloog en epiloog laten een aangenaam losjes spelend ensemble horen op Where The Fence Is The Highest ★★★☆☆

Jazz cd Teis Semey Beeld RV

De Deense gitarist Teis Semey (26) heeft op zijn debuutalbum twee suites gezet, gespeeld met twee deels verschillende bands. De aan het Amsterdams Conservatorium afgestudeerde Semey begint het spannende album met een in opdracht van het Concertgebouw geschreven stuk, Japan Suite.

Piano, tenorsax en Semeys gitaar klinken allemaal een beetje voorzichtig in vijf open composities waarin het zangeres Fuensanta Méndez is die de aandacht opeist. Iets te veel Méndez en te weinig Semey hier.

Wat gecompenseerd wordt door de sterkere tweede suite: Armed to the Teeth. Hier komt Semey meer in balans met de bandleden die behalve bassist Jort Terwijn veranderd zijn. Vooral de Koreaanse drumster Sun-Mi Hong weet met haar drukke maar sierlijke spel op de cimbalen de composities spanning te geven. Vooral de proloog en epiloog laten een aangenaam losjes spelend ensemble horen. Hier horen we ook pas echt goed hoe bloemrijk het gitaarspel van Semey is terwijl saxofonist Mo van der Does en trompettist Alistair Payne heel knap en vaak unisono hun partijtjes blazen. Laat die suites maar los en ga lekker spelen, denk je dan.

Jazz
Teis Semey
Where The Fence Is The Highest
TRPTK

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden