PICSFLOORTJE SMIT

Voor wie geen coronanieuws meer aankan, is er altijd nog de ‘anusversie’ van Cats. Of niet?

Francesca Hayward in Cats.Beeld Universal Pictures

Floortje Smit, filmrecensent, werpt haar blik op de hedendaagse beeldcultuur.

Was er nog ander filmnieuws te horen in de kakofonie aan coronaberichten over Hollywoodstudio’s die kunnen worden omgebouwd tot noodziekenhuizen en daklozen die tegenwoordig slapen in het festivalpaleis van Cannes? Viel er nog iets op, in de eindeloze stroom aan ‘ook-deze-film-is-uitgesteld’-nieuwtjes, analyses over on demand-businessmodellen en denkstukken over ‘de toekomst van de bioscoop’?

Ja hoor. De berichtgeving over een anusversie van Cats.

Wonderlijk: je zou zeggen dat er nu belangrijker zaken zijn om je druk over te maken dan die magistrale musicalfilmflop, met de bizarre half-mens-half-katten die alleen al door hun vormgeving zó veel vragen oproepen. Maar de filmjournalistiek zat er meteen bovenop toen scenarist Jack Waz op Twitter vertelde over een ‘vriend van een vriend’ die in november de opdracht had gekregen in zo’n vierhonderd shots de anussen van de ‘katten’ te verwijderen. ‘Het betekent dat er, ergens, een ‘butthole cut’ is van Cats’, sloot hij af, een versie met alle anussen er nog in. Acteur Seth Rogen, die tijdens zijn quarantaine besloot de film stoned te bekijken, retweette dat, wat leidde tot #releasethebuttholecut.

Zelfs de onderzoeksjournalisten van Vanity Fair doken in de zaak-poepgat. Er waren nooit anussen, beweert een anonieme bron in hun stuk, al heeft de visual effects-afdeling wat dingetjes weggepoetst die er per ongeluk obscener uitzagen dan bedoeld. De woordvoerder van Universal weigerde commentaar. ‘Maar hopelijk voegt het alleen maar toe aan de magie en het mythische karakter van deze cinematografische schat.’

Dat doet het natuurlijk. En dit mediahype’je onderstreept alleen maar hoezeer het krankzinnige Cats blijft fascineren, ondanks alles. Nu het bestaan van de ‘butthole cut’ kapot gecheckt is, hebben filmliefhebbers zich gestort op #releasethepeecut – er schijnt een scène te zijn waarin Rebel Wilson zichtbaar plast. Ook de merkwaardige toelichtingen op de vormgeving die regisseur Tom Hooper geeft op de commentaartrack van de dvd, leidden weer tot nieuwsberichten.

Of misschien is het andersom: zitten we nu weer met een nieuwe hausse aan Cats-berichten dánkzij alles. In tijden van crisis snakken mensen immers naar escapisme, en deze situatie is zo onoverzichtelijk dat alleen hersenverlammend vertier nog werkt, vermaak zo verbijsterend dat je er spontaan je handen een keer door vergeet te wassen. Dat is precies wat Cats biedt, een film die toevallig net on demand te zien is.

Dit zou weleens kunnen leiden tot een verrassende twist, die mensen nog minder zagen aankomen dan dame Judi Dench die al zingend plots haar harige benen wijd gooit. Dankzij corona kon Cats nog wel eens een succesvol tweede leven tegemoet gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden