Voor theaterfestival Tweetakt is niemand te jong of te oud

Van peuter tot puber, op theaterfestival Tweetakt in Utrecht komen echt alle leeftijdscategorieën aan hun trekken. Het Vlaamse Eisbär valt tegen, maar de eveneens Belgische Haider Al Timimi laat zijn vele talenten zien en zet een knap staaltje Euro-Arab neer.

Scène uit Ich bin wie du. Beeld Bart Grietens

Het is zo'n gemakkelijke slogan: een festival voor 0 tot 100 jaar. Het eigengereide Tweetakt maakt het serieus waar. Tijdens de opening van dit jaarlijkse, internationale festival voor alle vormen van jeugdcultuur, kwamen op één dag zowel kinderen, tieners en jongeren aan hun trekken, als waggelende peuters en breekbare bejaarden.

Niet dat alle voorstellingen even goed zijn. Van de buitenlandse producties (waaronder veel Vlaamse) valt A brave new jungle van Eisbär (België) door de mand. Initiatiefneemster Femke Heijens trekt met zanger/performer Gregory Frateur (eerder een sterke gast bij FC Bergman) in bontvacht op duo-skelter over het podium, als verstoten uitschot dat zich terugtrekt uit de corrupte wereld van machtsbeluste multinationals. Een soort moderne oermensen, of Adam & Eva 2.0, of slome Bonny & Clyde, want ze hebben wat vaags op hun geweten. Boven hen hangt een wollige wolk, gebruikt als projectiescherm. Naast hen spelen drie muzikanten op toetsen, snaren, elektronica en theremin en op band klinkt een gedramatiseerde voice-over. De muziek is aardig, de zang kan ermee door, maar de concertperformance is te zwak voor camp, te iel voor het grote podium en te weinig ironisch voor satire. Eisbär mist de spierballen die nodig zijn voor een pakkende festivalopening.

Volleerde clown

Hun landgenoot Haider Al Timimi (voorheen lid van Union Suspect) laat wel zijn vele talenten zien tijdens zijn slimme, ontroerende solo Ich bin wie du (14+). Hij vertelt, zingt, danst, speelt en verleidt als volleerde clown, variété gemengd met stand-up. Onderwijl vervlecht hij zijn biografie als Iraakse Gentenaar, met zijn top-imitaties van Michael Jackson en de stemmen, wensen en dilemma's van zangeres Fairuz, alles ingebed in een raamwerk van een dierenparabel. Met houten catwalk en broekzakken vol woestijnzand overbrugt Al Timimi tegenstellingen. Een knap staaltje Euro-Arab, met eenzelfde professionele openhartigheid als Fahd Larhzaoui in Schijn.

De vaste Tweetakt-gasten van Studio Orka (België) zetten in Overvecht een verzorgingshuis op stelten met een komedie over efficiënte verpleegzorg, levendige herinneringen, oud worden en afscheid nemen. Zoutloos (7+) stapelt cliché op cliché en hobbelt van ontroering naar grap, maar Studio Orka komt overal mee weg door de heerlijk schmierende speelstijl en het wonderschone decor. Met een lach en een traan katapulteren oude en jonge acteurs iedereen naar het sentimentele slot rond rustig heengaan. Wie vervolgens met klein grut wil uitblazen, kan prima terecht bij het charmant-feeërieke Sensacional (1+) van Imaginart uit Spanje. Peuters dansen en waggelen mee met digitale pop-ups van geprojecteerde bloemen, bijtjes, schelpjes en golfjes. Een schattig speelkwartier als bevestiging van het feit dat niemand te oud of te jong is voor een podium.

Festival Tweetakt. Diverse locaties in Utrecht. Aldaar t/m 12/4. Programma

Peuters kruipen over het podium als bevestiging dat niemand te jong of te oud is voor het podium in Sensacional Beeld Imaginart
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden